Меню сайту
Календар
Архів записів
|
Пояснювальна записка Якісний стрибок у розвитку нових технологій спричинив потребу суспільства у людях з нестандарнтним мисленням, готових вносити нове у всі сфери діяльності, здатних ставити та вирішувати нові завдання. На нашу думку, девізом розвитку освіти зокрема і суспільства загалом мають стати слова відомого психолога К.Роджерса: «Якщо у сучасному суспільстві не буде людей, які конструктивно реагуватимуть на найменші зміни у загальному розвитку, ми можемо загинути, і це буде та ціна, яку ми заплатимо за відсутність креативності». [4] Освітні заклади нового типу, гімназія зокрема, не може не враховувати запити суспільства у вихованні творчої, ініціативної, самодостатньої особистості, здатної до інновацій. Робота з обдарованими учнями – пріорітетний напрям діяльності Хмельницької гімназії №1 – освітнього закладу нового типу, у якому ми ставимо за мету створення такого освітнього простору, в якому б кожна дитина розкривала свій безмежний потенціал у всіх сферах життя. Реалізація програми призведе до появи системних новоутворень у роботі з обдарованими учнями через вдосконалення і розвиток основ освітнього простору гімназії. Основою структури програми став досвід створення у гімназії програм щодо роботи з обдарованими на основі міської та обласної програми «Обдарованість» - програми на 2010-2013 роки «Обдарованість». Програма «Нова формація» охоплює головні аспекти виховання та навчання обдарованих учнів в умовах гімназії, намічає перспективи, визначає пріоритети, включає конкретні заходи щодо досягнення поставлених завдань та цілей. Програма передбачає здійснення інноваційних перетворень у розробці та введенню в дію діагностик обдарованості, нових технологій навчання та виховання, розвиток та вдосконалення існуючої системи роботи з обдарованими. Крім того виділено проблеми педагогів, які працюють з обдарованими, їх потреби у оволодінні методиками, діагностиками, технологіями тощо. Програма націлена на вдосконалення освітнього простору гімназії, тобто покликана дати відповідь на запитання «Які умови необхідно створити у закладі для комфортного навчання обдарованих учнів та їх вчителів-наставників?»
Сучасний стан проблеми розвитку обдарованості. Психологічні підходи до розуміння поняття «обдарованість» В Україні прийнято низку законів, програм, нормативних актів, орієнтованих на підтримку обдарованих дітей та молоді. Зростає кількість наукових досліджень, спрямованих на розуміння психологічних основ та структури обдарованості та інтелекту (Дж. Гілфорд, К.Перлет, П.Торранс, О.Антонова, О.Матюшкін), розробку психологічних концепцій інтелекту та творчості ( Г.Айзенк, Р.Стернберг, Д.Ушаков), методи формування та розвитку інтелектуально-творчого потенціалу (Д.Богоявленська, В.Дружинін, О.Кульчицька, Ю.Гільбух). Необхідно пам'ятати, що для обдарованих дітей характерні:
Обдарованість, з точки зору біології, — це вияв розумових, художніх, фізичних можливостей людини, які значно перевищують середній рівень. Народження обдарованої дитини визначається спадковістю, а розвиток — навчанням і вихованням. Обдарована людина має, як правило, особливу будову і функціональні особливості головного мозку, а також окремих його аналізаторів. Тривалий час явище обдарованості вивчали в рамках педагогіки. Згодом його дослідженням стали займатися психологи. І тільки в останні 50 років фундаментальні наукові дослідження біологічних основ обдарованості людини стали предметом анатомії, фізіології, генетики та біохімії. Обдарованість може проявлятися в різних видах діяльності, її не можна визначити за якимось одним критерієм, оскільки вона виявляється в наборі взаємопов'язаних якостей. Так, в обдарованих людей добра пам'ять, увага, логічне або ж образне мислення. Одним із компонентів креативності є дивергентне — творче (Дж. Гілфорд), нешаблонне (Е. ле Боно) мислення. За Дж. Гілфордом, дивергентне мислення характеризується такими особливостями: • легкість і продуктивність — тобто наскільки швидко індивід може створювати певні продукти творчості: ідеї, думки, об'єкти тощо; • гнучкість — здатність швидко переключатися з однієї проблеми на іншу або об'єднувати їх; • оригінальність — своєрідність мислення, незвичний підхід до проблеми, її нове розв'язання; • точність (відповідність) — стрункість розумових операцій щодо тієї чи іншої проблеми, вибір рішення, адекватного поставленій меті.[10] Для створення у школі комплексної системи роботи з обдарованими дітьми можна використовувати розроблену вітчизняними психологами класифікацію дитячої обдарованості, яка включає чотири основних види обдарованості:
Ця класифікація дозволяє побачити і розвинути спеціальну обдарованість в кожній дитині. Треба звернути увагу на той факт, що одна й та ж дитина може проявляти різні типи спеціальної обдарованості. Наприклад, академічну, спортивну і творчу обдарованості: однаково добре співає й танцює, навчається. Іншими словами, у даному випадку можна вести мову про так звану комплексну обдарованість. Однією з найскладніших задач, які постала перед нами в першу чергу, було виявлення критеріїв визначення обдарованості дітей.
- залюбки й легко навчається, відрізняється умінням добре висловлювати свої думки, демонструвати здібності до практичного застосування знань; - має знання набагато глибші, ніж в однолітків; - має тенденцію керувати іграми чи заняттями інших дітей; - тримає рівновагу при виконанні рухових вправ (на колоді, трампліні); - часто робить все по-своєму, особливо в продуктивній діяльності; Зупинимось на дослідженні підходів щодо розуміння та виявлення інтелектуальної обдарованості. Під нею розуміється такий стан індивідуальних психологічних ресурсів (в першу чергу, розумових), який забезпечує можливість творчої інтелектуальної діяльності людини, тобто діяльності, пов’язаної зі створенням суб’єктивно і об’єктивно нових ідей, використанням нових нестандартних підходів у розробці проблем, чутливістю до ключових, перспективних аспектів пошуку рішень в тій чи іншій предметній галузі, відкритістю до інновацій. Цікавим є комплексне дослідження структури інтелектуальної обдарованості Дж.Рензуллі, який створив трьохкільцеву модель обдарованості. 1 коло – інтелектуальні здібності вище середнього рівня (загальні: вербальні, просторові, абстрактно-логічні та спеціальні: можливість засвоєння знань з певного предмета). 2 коло – креативність (гнучкість і оригінальність мислення, сприйнятливість до всього нового, готовність до ризику) . 3 коло – висока мотиваційна включеність у завдання (значний рівень інтересу, ентузіазму, наполегливості і терпіння, витривалість). Інтелектуальна обдарованість, кажучи умовно, - це місце перетину трьох кіл. ІО* - інтелектуальна обдарованість. Ще одним прикладом комплексного підходу до питання критеріїв інтелектуальної обдарованості є теорія Р.Стенберга, на думку якого, особу можна кваліфікувати як обдаровану, якщо вона відповідає п’яти критеріям:
Аналіз стану системи роботи з обдарованими у гімназії та її результативності За роки існування гімназії педагогічному колективу вдалось чітко сформулювати напрямки роботи з обдарованими учнями, визначити чинники, які впливають на формування творчої особистості, окреслити рівні, моделі роботи гімназії з обдарованими та здібними учнями. (Додатки) Гімназійна психологічна служба забезпечує поетапність процесу виявлення обдарованості, а відповідні тренінги дають можливість сформулювати критерії, за якими можна визначити обдарованість дитини. На основі Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2011-2015 роки, обласної програми була розроблена та реалізовувалась гімназійна програма «Обдарованість» на 2010-2013 рр. Щороку формується Банк даних обдарованих та талановитих дітей за номінаціями: художньо-естетична, психомоторна, інтелектуальна, практично-перетворювальна та комунікативно-організаторська . Основною формою підготовки обдарованих та здібних учнів є, звичайно, урок. Педагоги гімназії успішно впроваджують в практику своєї роботи методики особистісно орієнтованих інноваційних технологій, розвивального навчання, проектних технологій, навчання як дослідження та ін. Творчі групи гімназії працюють над удосконаленням методики підготовки та проведення нестандартних уроків з української мови, та літератури, методики проведення інтегрованих уроків з предметів суспільно-гуманітарного та гуманітарного циклів, використання тестових технологій на уроках з усіх навчальних дисциплін з метою якісної підготовки до ЗНО, створенням системи уроків відповідно до нового Державного стандарту. Традиційно активно та результативно працює Школа олімпійського резерву. Особливої уваги заслуговує система наукової роботи гімназії. Пріоритетними принципами науково-дослідницької діяльності гімназії є
З метою пошуку обдарованих юних науковців, розвитку навичок дослідницької діяльності у гімназії традиційно проводиться конкурс рефератів серед учнів 7-8 класів. Гімназисти працюють над роботами у фізико-математичному, історико-географічному, філологічному, хіміко-біологічному відділеннях. Однією з форм підтримки авторитету наукової еліти гімназії є проведення Дня науки та культури, під час якого проходить нарогодження переможців та призерів олімпіад, конкурсів, МАН та їх наукових керівників. Уроки незвичайні, наповнені науковим підгрунтям із залученням батьків, науковців тощо. У цей день проходить фінальна гра «Що? Де? Коли?» між командами учнів та вчителів. Крім того у гімназії діють різноманітні гуртки та факультативи наукового, спортивного, художнього спрямування.
Цілі та завдання програми Стратегічна ціль – створення та розвиток оптимальних умов для підтримки і розвитку обдарованих учнів, розвиток та вдосконалення системи заходів щодо роботи з обдарованими дітьми, формування освітнього простору, спрямованого на всебічний розвиток творчих особистостей. Виховна ціль – виховання особистості, яка володіє комунікативними навичками, високими адаптивними можливостями у поєднанні з високоморальними переконаннями та принципами. Розвиваюча ціль – розвиток здатності обдарованих учнів до включення у будь-яку духовно-практичну сферу діяльності залежно від реальної потреби особистості. Завдання програми
Діагностика обдарованості та психолого-педагогічний супровід обдарованих Створення системи психологічного супроводу зумовлене посиленням уваги до проблем особистості, особливо обдарованої й талановитої, та потребою в такій системі навчально-виховного процесу, за якої учень як унікальна і неповторна особистість стає активним суб'єктом навчання й виховання. Реалізовуючи систему, психологічна служба школи впроваджує ефективні методики і технології виявлення, навчання та виховання дітей з високим рівнем здібностей, передбачає вдосконалення середовища, яке має забезпечити умови для розвитку творчого потенціалу і гармонійного розвитку особистості. У роботі з виявлення і супроводу обдарованих дітей існує ряд специфічних труднощів наступного змісту:
Основні напрямки роботи психолога:
Одним із способів системного та всебічного спостереження за розвитком обдарованої дитини є запровадження індивідуальних карток гімназиста або електронних портфоліо. Це особиста картка розвитку інтелектуальних та творчих здібностей гімназиста, яка включає такі положення, як: загальні відомості про дитину (ПІП, дата народження, домашня адреса, навчально-виховний заклад, який відвідував до вступу до гімназії тощо); дані про сім’ю; результати конкурсних іспитів; сформовані інтереси та спеціальні здібності дитини (академічна сфера – лінгвістичні, літературні, суспільні, природничі, економічні, математичні; сфера руху та художньої діяльності – образотворчі, вокальні, музичні, хореографічні, акторські, спортивні); особливості психологічної адаптації до навчальної діяльності у гімназії (рівні: повний, виражений, помірний, початковий, відсутність адаптації); особливості психологічної адаптації до класного колективу (рівні: лідер, популярний, мало популярний, ізольований).
Робота з кадрами Без талановитих, високоосвічених, високоморальних та творчо працюючих вчителів неможливо реалізувати систему роботи з обдарованими та здібними учнями. Ефективність підготовки вчителя до роботи з обдарованими учнями можна оцінювати за такими критеріями:
Головне завдання адміністрації закладу – створити умови для творчої самореалізації вчителя, організовувати семінари, тренінги, практичні заняття, спрямовані на підготовку педагога до роботи з обдарованими особистостями. Значна частина педагогів вказують на необхідність спеціальної підготовки до роботи з обдарованими. Акцент у такій підготовці повинен бути зміщений з теоретичного боку на практичний – надання спеціальних програм, методик навчання та діагностики, спеціальних завдань для розвитку здібностей. Основною метою вчителя у роботі з обдарованим учнем є забезпечення психологічного комфорту, формування позитивної мотивації розвитку власних здібностей, успішного навчання тощо, віри у власні сили. Обдаровані учні визначили особисті якості вчителя, які сприяють комфортному та результативному спілкуванню, а саме: доброзичливість та чуйність, прагнення самовдосконалення, здатність відчувати та розуміти потреби учнів, високий рівень інтелектуального розвитку, широке коло інтересів та умінь, активний характер, почуття гумору, творчий, нестандартний світогляд. Педагогічна наука виділяє чотири рівні педагогічної творчості:
Л.Ахметзянова виділяє п’ять рівнів педагогічного покликання: 1. позитивно-емоційне ставлення до професії; 2. вольове ставлення (усвідомлення напруженості і прояв вольових зусиль); 3. схильності (функціонально-дієвий бік); 4. здібності (досягнення високих показників); 5. потреба (джерело активної діяльності). Педагог творить власний імідж, який включає манеру поведінки, мовленнєву культуру, зовнішні показники, моральні потенції. Російський педагог А.Асмолов визначив особливості навчально-виховного процесу, за якого максимально успішно виховується та навчається обдарована особистість:
Творчі методи під час навчання спрямовані на: ü визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей; ü повагу до бажання дітей самостійно працювати; ü уміння стримуватися від втручання у процес творчої діяльності; ü надання дитині свободи вибору; ü індивідуалізацію навчальної програми залежно від особливостей учня; ü створення умов для конкретного втілення творчої ідеї; ü заохочення роботи над проектами, пропозиціями самих учнів; ü уникання будь-якого тиску на дітей; ü підкреслення позитивного значення індивідуальних відмінностей; ü схвалення результатів діяльності дітей; ü надання можливості загального внеску в роботу групи; ü повагу до потенційних можливостей учнів, які мають низький рівень навчальних досягнень; ü демонстрацію ентузіазму; ü надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють іншу думку; ü організацію безпосереднього спілкування звичайних дітей із обдарованими; ü отримання максимальної користі від захоплення дітей; ü терпимість (хоча б тимчасову) до безладдя; ü уміння переконувати та пропагувати; ü здібність до самоаналізу. [10] Звичайно, робота з обдарованими тісно пов'язана з проблемним питанням, над яким працює школа: "Формування життєвих компетентностей гімназистів шляхом впровадження в навчально-виховний процес методик інноваційних технологій навчання і виховання".
Застосування ІКТ у навчанні та розвитку обдарованих та здібних учнів Однією з ознак сучасного суспільства є стрімкий розвиток комп’ютерних інформаційних технологій та систем телекомунікацій. Сучасні ІКТ стають невід’ємною частиною системи роботи з обдарованою молоддю. Застосування ІКТ у роботі з обдарованими учнями має свої особливості у певних сферах діяльності обдарених учнів.
Вчені зазначають, що в обдарованих дітей високий рівень пізнавальної мотивації. Ряд вчених (Дж.Рензуллі, В.Юркевич, Е.Віннер) визначають мотиваційні фактори як одні із вирішальних у моделі обдарованості поряд з рівнем інтелектуального розвитку (вище середнього) та креативністю. Рівень пізнавальної активності таких дітей часто не співпадає з можливістю отримати відповіді на свої запитання у вчителя чи наставника. Використання ІКТ дозволяє задовольнити пізнавальну активність обдареного учня. Методична допомога у цьому випадку полягає у наданні каталогів сайтів, блогів, проведенні практичних занять щодо розвитку вмінь працювати з великим обсягом електронної інформації.
Обдаровані учні постійно намагаються розширити коло знань, виходячи за рамки навчальної програми, що ускладнює процес роботи вчителя на уроці. Обов’язкова програма виконується учнями з легкістю і вони потребують ускладнених педагогічних задач. Дистанційне навчання, онлайн консультації, спілкування з однодумцями, електронні посібники та підручники дають можливість таким учням вийти за межі звичайного шкільного навчання.
Часто обдаровані учні мінімалізують звертання до вчителя як до джерела знань. Це може бути рядом факторів: несвоєчасність відповіді, невідповідність відповіді запиту, некомпетентність педагога, широта теми, яка цікавить учня тощо. У цьому випадку на допомогу приходить Інтернет. Учень може самостійно вибрати систему підготовки, стратегію навчання, глибину пошуку тощо. Проте вчитель-наставнику повинен познайомити учня зі своєрідним «етикетом» роботи в Інтернеті, правилами використання інформації, творчого підходу до наявного масиву знань.
Ряд вчених зазначають, що традиційне навчання спонукає до критичного мислення, гасячи творче мислення. Обдаровані учні особливо прагнуть до творчого самовиявлення та становлення. У мережі вони мають можливість знайти однодумців, поділитись своїми творчими наробками, почути думку інших людей. Використання ІКТ дає можливість участі у різноманітних всеукраїнських та міжнародних конкурсах, Інтернет-олімпіадах тощо.[2] Виходячи з вищесказаного, зазначаємо актуальність та відповідність потребам обдарованих учнів використання ІКТ у системі роботи з такими учнями. Колектив гімназії №1 робить досить успішні спроби використання ІКТ у роботі з обдарованими:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||