Меню сайту
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ХМЕЛЬНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ № 1 ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА КРАСИЦЬКОГО

 

 

РОЗГЛЯНУТО

 

Науково-методичною радою управління освіти

Хмельницької міської ради

Протокол №___ від___________

Завідувач НМЦ  _____________ 

________________________________________

 

СХВАЛЕНО

 

Вченою радою Хмельницького обласного

інституту післядипломної

педагогічної освіти

Протокол № ___від ________2014 р.  

Т.в.о.ректора   ХОІППО__________

 

 

 

ПРОСТЕ  УСКЛАДНЕНЕ  РЕЧЕННЯ

 

Методичні розробки уроків

 

 

 

                                                Учителі кафедри

                                                     української філології

                                                                Хмельницької гімназії № 1

                                                                         імені Володимира Красицького

 

 

 

 

 

 

                                           Хмельницький – 2014

 

              

  Автори –   учителі кафедри української філології Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького:

С.А.Байдусь, заступник директора з методичної роботи, канд. філол. наук, вчитель-методист,

С.В.Долинська, вчитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист,

Н.Д.Кундельська, вчитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист,

Г.К.Софійчук, вчитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист,

Л.Ю.Гаюр, вчитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель,

О.Р.Гуцалюк, вчитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель,

Л.Ю.Поперечна, вчитель української мови та літератури вищої категорії, спеціаліст І категорії.

 

 

            Рецензенти:

            С.А.Байдусь, заступник директора з методичної роботи, канд. філол. наук, учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького.

            Р.Д.Янча, вчитель української мови та літератури вищої категорії, вчитель-методист, Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького.

 

 

 

 

Просте ускладнене речення: [методичні розробки уроків]./С.А.Байдусь, С.В.Долинська, Н.Д.Кундельська, Г.К.Софійчук, Л.Ю.Гаюр, О.Р.Гуцалюк, Л.Ю.Поперечна. – Хмельницький: Хмельницька гімназія № 1 імені Володимира Красицького, 2014. - 61с.

           

 

            У посібнику представлені авторські методичні розробки уроків із теми «Просте ускладнене речення».

            Посібник рекомендовано вчителям української мови, студентам філологічних факультетів педагогічних ВНЗ.

 

 

УСКЛАДНЕННЯ В ПРОСТОМУ РЕЧЕННІ ЯК ЗАСІБ

УВИРАЗНЕННЯ ВИСЛОВЛЮВАННЯ

     Національна свідомість, закріплена в мові, формується передусім освітнім середовищем. Завданням учителя-мовника є формування компетентної мовної особистості, а відтак –пошук оптимальних засобів для здійснення цієї мети.

З огляду на гостру потребу посилення комунікативно-діяльнісних компетенцій у вивченні рідної мови виникає необхідність якомога зблизити  змістові лінії навчання: мовну, мовленнєву, соціокультурну та діяльнісну, зберігаючи пріоритетність двох перших.

    В основі  синтаксису лежить основна комунікативна одиниця синтаксису – просте речення, яке здатне окреслити всі явища об'єктивної дійсності. Проте лише наявність ускладнень дозволяє наповнити зміст простих речень численними супровідними змістами.

   Так, речення з однорідними членами  характеризується цілим рядом стилістичних особливостей: у науковому стилі  вони служать для вираження логічності викладу, повного й точного опису наукового об'єкта; в художньому стилі - це засіб виразності, зокрема як прийом ампліфікації.

   Речення з відокремленими членами – засіб логічного виділення, підсилення смислового, емоційного значення слів (виразів), що  виділяються фразовим наголосом та інтонацією. Під час вивчення цієї теми слід звернути увагу на особливості вживання речень із відокремленими членами в різних стилях мовлення. Серед відокремлених членів речення  особливі виражальні можливості  мають означення. У художньому мовленні вони виконують потужну образну та емоційно-експресивну  функцію. Особливо слід звернути увагу на експресивність означень, що відносяться до особових займенників, які служать засобом вираження  різних почуттів і переживань.

   Функцією відокремлених прикладок є передусім уточнення, конкретизація, пояснення змісту висловлюваного. В художніх текстах прикладка використовується як  стилістичний прийом для образного підсилення осіб, предметів, явищ, подій тощо.

   Особливої виразності, точності, образності  висловлюванню надають відокремлені обставини, однак особливу увагу слід звернути на  правильність вживання дієприслівникових зворотів, щоб упередити можливі помилки.

Серед слів, що не мають граматичного зв'язку з членами речення, звертання  виділяються особливою стилістичною виразністю, оскільки широко використовуються  у всіх сферах життєдіяльності і є першим вираженням комунікації. Палітра звертань дуже широка: від офіційно-ділових до метафоричних та риторичних.

  Важливим засобом вираження ставлення до висловлюваного, передачі різних смислових та експресивних відтінків є вставні та вставлені одиниці.

   Отже, ускладнення в простому реченні є засобом виділення, підкреслення  важливих у смислово-стилістичному сенсі  компонентів речення, засобом передавання додаткової інформації,  увиразнення всього висловлювання.

  Вивчення такої важливої синтаксичної теми «Просте ускладнене речення» вимагає пошуків оптимальних  методів і прийомів навчальної діяльності. У пропонованій добірці представлено широку палітру методичних розробок уроків. 

 

 

ЗМІСТ

5 клас. Однорідні члени речення (лексична тема «У світі прекрасного»)…6

5 клас. Однорідні члени речення (лексична тема «7 чудес Хмельниччини»)……………………………………………………………………10

5 клас. Звертання (лексична тема «Моя Україно»)…………………………16

5 клас. Вставні слова (лексична тема «Людина і природа»)………………20

8 клас. Однорідні члени речення (лексична тема «Природа і ми»)…………25

8 клас. Звертання і вставні слова (лексична тема «Будьте мудрими на добро»)……………………………............................................................................31

8 клас. Відокремлене означення (лексична тема «Весна. Спів жайворонка»)………………………………………………………………………39

8 клас. Відокремлена прикладка (лексична тема «Красо України, Подолля!»)…………………………………………………………………………..44

8 клас. Відокремлені додатки (лексична тема «Світ, який нас оточує»)……………………………………………………………………………53

8 клас. Відокремлені обставини (лексична тема «І все це зветься Україна»)……………………………………………………………………………58

Література……………………………………………………………………….61

 

Література

  1. Плющ М.Я. Прикладковий компонент у структурі простого ускладненого речення / М.Я. Плющ // Науковий часопис НПУ імені Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови. – Вип. 1. – К., 2005. – С. 3 – 8.
  2. Рідна мова: [підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М.І. Пентилюк., А.І. Ляшкевич, С.А. Омельчук; за ред. М.І. Пентилюк. – К.: Вид. дім «Освіта», 2008.
  3. Сучасна українська літературна мова: [підруч.] / М.Я. Плющ, С.П. Бевзенко, Н.Я. Грипас та ін.; за ред. М.Я. Плющ. – [4-те вид., стер.]. – К.: Вид-во «Вища школа», 2003.
  4. Українська мова: [підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.П. Глазова. – К.: Вид. дім «Освіта», 2013.
  5. Українська мова: Практикум: [навч. посібник] / О.М. Пазяк, О.А. Сербенська, М.І. Фурдуй, Л.Ю. Шевченко. – К.: Вид-во «Либідь», 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гімназійні новини

Переможниця у ІV міському конкурсі читців-декламаторів

"Слово нації" у номінації "Читці"

Кваченко Злата

   ... Читати далі »

Переглядів: 424 | Дата: 17.09.2020

11 вересня до Дня фізичної культури і спорту у гімназії відбувся традиційний День здоров'я.

Гімназисти, педагоги, батьки вирушили у подорож туристичними стежками Хмельниччини, взяли участь у цікавих та веселих квестах та вікторинах.

... Читати далі »

Переглядів: 437 | Дата: 17.09.2020

4 вересня у гімназії відбувся традиційний УРОК МРІЙ. 

Мрії - це невід"ємна частина гімназійного життя.

У цей день разом із гімназистами також мріяли і педагоги, адже доведено - мрії обов"язково збуваються!

... Читати далі »

Переглядів: 449 | Дата: 17.09.2020

Гімназія щиро радіє - наша дружна гімназійна родина поповнилась непосидючими та веселими гімназистами-першоклашками.

   ... Читати далі »

Переглядів: 440 | Дата: 17.09.2020

Новий навчальний рік не за горами. БФ "Карітас " оголосив про старт благодійної акції "Шкільний портфелик". До акції охоче долучились учні гімназії, зібравши канцелярське приладдя та портфелики для сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.

  ... Читати далі »

Переглядів: 402 | Дата: 17.09.2020

Переглядів: 431 | Дата: 17.09.2020

Учень 4(8)-А класу Шостацький Богдан - переможець
міського конкурсу «Книгоманія -2020»!

https://www.youtube.com/watch?v=TeaRVlRWYFM&feature=youtu.be

 

 

 

Переглядів: 455 | Дата: 24.06.2020


30 червня 2020 року о 18.00 годині

відбудеться онлайн-звіт директора про роботу закладу

за 2019-2020 навчальний рік

та перспективи  ... Читати далі »

Переглядів: 656 | Дата: 01.06.2020

1 2 3 ... 61 62 »
© 2024 Хмельницька гімназія №1