Меню сайту
Календар
«  Вересень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

 

 

 

Міністерство освіти і науки України

Управління освіти Хмельницької міської ради

Хмельницька гімназія № 1 імені Володимира Красицького

 

 

 

АНТИЧНА ЛІТЕРАТУРА – СКАРБНИЦЯ СОЦІАЛЬНОГО І МОРАЛЬНОГО ДОСВІДУ

Інтегровані уроки

 

 

   З досвіду роботи вчителів світової літератури:

Івануна Н.В., учитель-методист,

Лисак Л.Ф., учитель-методист,

Мазуренко Л.В., учитель-методист,

Вусатюк О.М., спеціаліст вищої категорії.

 

 

 

 

 

 

Хмельницький-2015

         

Автори - Івануна Н.В., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.

               Лисак Л.Ф., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.

               Мазуренко Л.В., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.

               Вусатюк О.М., спеціаліст вищої категорії Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.

 

 

 

           

 

Рецензенти:

Байдусь С.А. – канд. філол. наук, учитель-методист, заступник директора з методичної роботи Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького;

Янча Р.Д.  – учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.

 

 

 

 

 

Івануна Н.В., Лисак Л.Ф., Мазуренко Л.В., Вусатюк О.М. Антична література – скарбниця соціального і морального досвіду: методичні розробки уроків + мультимедійні презентації. – Хмельницький: Хмельницька гімназія № 1 ім. В. Красицького, 2015. – 45 с.

           

 

                         

            У посібнику подано методичні розробки уроків + мультимедійні презентації з теми «Антична література».

            Призначено для вчителів світової літератури.

 

ЗМІСТ

1.ВЕЛИЧ ПОДВИГУ ПРОМЕТЕЯ ТА ЙОГО САМОПОЖЕРТВА ЗАРАДИ ЛЮДЕЙ…………………………………………………………………………………………4

2. ПОЕМА «ОДЕССЕЯ» ГОМЕРА……………………………………………………………………11

3. УСЛАВЛЕНІ МИТЦІ АНТИЧНОЇ ЛІТНЕРАТУРИ………………………………………………21

4. ВИХІД ЗА МЕЖІ ЖАНРУ. ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ «ЕНЕЇДА»………………………………38

 

 

 

Оксана Вусатюк,  спеціаліст вищої категорії   

                                                  Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

 

ВЕЛИЧ ПОДВИГУ ПРОМЕТЕЯ ТА ЙОГО САМОПОЖЕРТВА ЗАРАДИ ЛЮДЕЙ

Урок у 6 класі

Мета: ознайомити учнів з особливостями давньогрецької міфології на прикладі міфу про Прометея; розвивати творче мислення, увагу, зв'язне усне мов­лення, навички виразного читання, переказу та ідейно-художнього аналізу тексту, вміння швидко, чітко і коротко викладати свою думку; ви­ховувати високі моральні якості.

Обладнання: підручник; хрестоматія; книги М. Куна «Легенди і міфи Стародавньої Греції», К. Гловацької «Міфи Давньої Греції»; репродукції картин за сюжетом міфу про Прометея (на вибір учителя); обладнання для перегляду презентацій.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

Вид уроку: комбінований.

                                  

                           О, Прометею! Варто?!

                          — Варто! —

                          Так він сказав мені з-за хмар.

                                                    Л. Костенко

                          Вітри гули віолончеллю

                          Твій гордий дух і непокора.

                          Що їх і небо не побор

                         Для смертних прикладом стає.

                          Ти людству освітив дороги,

                          Ти — символ віри і тепла.

                          Як ти -- сини людські півбоги,

                                                        Струмок ясного джерела.

                          Дж. Г. Байрон

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Гра «Закінчи фразу».

  1.  Міф — це...
  2.  Міфологія — це...
  3. Тема-це…
  4.  Мотив-це…
  5. Які є тематичні групи міфів?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Слово вчителя.

У південно-східній частині Європи, на Балканському пів­острові та численних островах, знаходиться красива й неповторна країна — Греція.

Тисячі років тому тут розквітла одна з найдавніших люд­ських культур — культура Стародавньої Греції.

На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів, які дивують нас розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів.

IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ.

- Що вам відомо про Стародавню Грецію з уроків історії?

V. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Виступ учня-історика.

Історія Стародавньої Греції налічує кілька віків (від III тис. до н. е. до II ст. н. е.), упродовж яких там уперше у світі вини­кли демократичний державний лад, філософія, історія, мистецтво театру, Олімпійські ігри. Давні греки залишили по собі безцінний культурний спадок у вигляді пам’яток літератури, архітектури, скульптури. Саме тому Стародавню Грецію називають колискою європейської цивілізації… 

Визначним надбанням давньогрецької культури є також міфи. Вони складалися задовго до появи письма, тому один і той самий міф міг існувати в численних варіантах, які створювалися в різних місцевостях, у різний час або були опрацьовані і пере­казані різними людьми.

У всій своїй різноманітності давньогрецька міфологія донесла до нас світогляд давніх людей.

Слово вчителя.

 Під час боротьби за владу між титанами та богами деякі ти­тани стали на бік Зевса. Серед них був і титан Прометей, який допоміг громовержцеві здобути перемогу, бо був наділений даром передбачення. Міф про Прометея є одним із найвідоміших у дав­ньогрецькій міфології.

Повідомлення учнів про титанів та давньогрецьких богів.

 

Бесіда.

- Що вам відомо про Прометея?

- Ким були батьки Прометея? (Мати — Феміда (Клімена, Асія), богиня правосуддя, батько — Іапет (Япет), титан).

- Чому Зевс прислухався до Прометея? (Прометей допоміг Зевсові прийти до влади. Крім того, титан володів даром передбачення).

 

 

Інсценізація до міфу про Прометея.

   Доля

Ось дивний світ людський

Крізь пальці протікає,

Більш грубий, менш гладкий.

Мені він все розповідає.

Все знаю я,

У цьому будьте певні

(бере до рук клубок ниток)

Прометея ось моток.

Це справді дивний світ

 Богів,людей, титанів.

Богиня Доля все

Тримає у долонях.

(розглядає прядиво)

Людино, сильна ти!

Стійка твоя постава,

Ти горда і величава...

Та все ж були часи

Для тебе неласкаві...

Прометей

Послухайте, боги,

Людині смертній

Потрібна наша допомога...

 Влада

Допомагати смертним?

Прометею, це занадто!

Вони красу не вміють цінувать.

Поглянь, на ці створіння

Гидко і дивитись.

Вони не вміють у руках тримать

Ні лука, ні землю оброблять

І чинять не за правдою,

Як мусить бути.

Прометей

Я їх навчу всього,

Лиш дайте їм вогню!

1-ша людина

 О, Зевсе, змилуйся,

Благаємо тебе,

Вогонь даруй земному люду.

Хай рід людський не пропаде.

Ми храм збудуємо тобі

Й тебе у ньому славить будем.

2-га людина

Боги, помилуйте,

Ви нам допоможіть,

Почуйте лиш одне прохання...

Не чують...

То ходімо вже,

Десь може ми знайдемо

Прихисток в іншому краю...

(йдуть)

Прометей

Ви чуєте, Боги?

Ти чуєш, Зевсе?

Земна істота просить не багато:

Лиш іскорку одну,

Щоб розпалить багаття

Й сховатись від безжальних хуртовин.

Зевс

Про це зі мною більш не говори

Не дам вогню!

Афіна

Чому? І справді, люди

 Просять мало...

Зевс

Ти цих мурах людьми зовеш, Афіно?

Нікчем, слабких і смертних водночас?

І ще тобі замало?

То знищу всіх,щоби не скавучали

Там на Землі!

Сказав: не дам!

(підводиться)

Почули всі!

(виходить)

Робота з підручником.

- Що вогонь дав людям? (Вони почали розпалювати вогнища, збиратися навколо них цілими родинами, смажити м’ясо, гратися, танцювати. І зажили відтоді веселіше, дружніше, стали сміливішими і не схилялися покірно перед долею)

- Як на вчинок Прометея відреагував Зевс? (Він страшенно розлютився, адже ще ніхто й ніколи не порушував так зу­хвало його заборони)

- Яку кару вигадав Зевс для Прометея?(Він наказав закувати Прометея в кайдани на самому краї землі на стрімкій скелі, щоб відступник висів там довгі століття)

- Хто мав здійснити наказ Зевса і прикувати Прометея до скелі? (Бог ковальства Гефест та двоє вірних слуг ЗевсаВлада й Сила)

- Якими зображено у міфі Владу та Силу? (Вони суворі, без­жальні, жорстокі. Тіла в них кремезні, негнучкі, наче вите­сані з каменю)

- Як почувався Гефест, виконуючи наказ Зевса? (Йому було дуже важко і прикро, адже Прометей був кращим другом)

 

Проблемне запитання.

- Яка проблема у міфові пов’язана з образом Гефеста? (Про­блема страху й покори. Гефест був не згодний із вироком Зевса, але боявся кари)

- Що залишилося у Прометея як пам’ять про перенесені страж­дання? (Залізне кільце на руці з камінчиком зі скелі, до якої був прикутий титан)

Виразне читання тексту.

Прочитайте один із монологів Прометея (від слів: «О, божественний ефіре!» до слів «…та я не зрікаюсь свого вчинку!»)

- Про які риси вдачі Прометея свідчить цей монолог?

- За якої умови Зевс обіцяв звільнити Прометея?

Робота з епіграфами.

- Виразно прочитайте епіграфи до уроку.

- Про що, на вашу думку, йдеться у фрагменті діалогу з вірша української поетеси Л. Костенко?

- Як ви розумієте відповідь титана «Варто!»?

- Які риси вдачі Прометея виділяє англійський поет Дж. Г.Бай­рон? (Гордість, непокору, любов до людей)

- Чому поет називає Прометея «символом віри і тепла», «ясним джерелом»?

 

Показ мультимедійної презентації.

- Що таке «вічний образ»?

- Висловіть свою думку по те, чому образ Прометея належить до «вічних образів».

Коментар учителя.

Образ Прометея приваблює людей тому, що є втіленням ро­зуму, сили духу, самопожертви, мужності. Прометей своїм прикла­дом навчає цілеспрямованості, вірності ідеалам, безкорисливості.

Слово вчителя.

Образ Прометея цікавив митців різних епох.

До цього образу зверталися давньогрецький драматург Есхіл (трагедія «Прометей закутий»), давньоримський поет Овідій (поема Метаморфози»), німецький поет Й.В.Ґете (незакінчений уривок «Прометей»), англійські поети П.Б.Шеллі (драма «Визволений Прометей») та Дж.Г.Байрон (вірш «Прометей»), російський поет М. Огарьов (вірш «Прометей»), австрійський письменник Ф.Кафка (притча «Прометей»), українські письменники Т. Шевченко (поема «Кавказ»), Леся Українка, І. Франко, П. Тичина, Л. Первомайський, М. Рильський, А. Малишко (поема «Прометей»), Л. Костенко.

У живописі образ Прометея відтворили Мікеланджело, Тиціан, Г. Ф. Фюгер та багато інших художників. Титан надихав славетних композиторів Л. ван Бетховена, Р. Вагнера, Ф. Ліста, С. Танеева, О. Скрябіна.

Ознайомлення з уривком симфонічної поеми «Прометей» Ф.Ліста.

Конкурс читців.

Виразне читання віршів Леся Українки, Т.Шевченка, Дж.Г.Байрона.

Фрагмент мультимедіа «Прометей».

Проблемне запитання.

- У сучасній мові є такі поняття: «прометеїзм», «прометеїв во­гонь». Як ви їх розумієте? (У переносному значенні «прометеїзм», «прометеїв вогонь» є уособленням самовідданості, шляхетних почут­тів і вчинків людини,незгасного прагнення досягти високої мети)

VI. Підсумок уроку.

Евристична бесіда

- Чого навчив людей титан Прометей?

 

- Чи актуальний подвиг Прометея сьогодні?(висловити думку, проілюструвавши прикладами сучасних подій в Україні)

VIІ. Домашнє завдання.

Скласти план міфу про Прометея. Намалювати ілюстрації до міфу. Підготувати повідомлення про 12 подвигів Геракла. Повторити поняття «міф».

                                                             

 

 

 

Гімназійні новини

https://youtu.be/b14xul1ole0

У Хмельницькому відбулася конференція "Енергетична кліматична трансформація у сталому розвитку міста" у рамках Днів сталої енергії. Панельні дискусії, цікаві спікери, експерти, гості з-за кордону і просто хмельничани зібралися разом, щоб обговорити питання поводження з відходами, зміни клімату тощо. Активними учасниками конференції стали гімназисти-старшокласники. У ролі модератора - учениця 6(10)-Б класу Гринякова Дарина. ... Читати далі »

Переглядів: 2 | Дата: Вчора

Новий досвід - нові ідеї!

19 вересня у Молодіжному центрі відбувся круглий стіл у форматі «світового кафе». Гімназисти-старшокласники отримали можливість взяти активну участь у заході.
Учасники події генерували нові ідеї проектів, висловлювали свої думки та дискутували на теми національно-патріотичного виховання, екології, інклюзії та неформальної освіти. 
... Читати далі »

Переглядів: 6 | Дата: 19.09.2019

Гімназисти побували на екскурсії в одній із найуспішніших ІТ- компаній AVIVI!

Під час спілкування зацікавлені учні дізнались: як працює компанія із середини, які конкретно послуги надає, структуру компанії, на яких працівників потребують подібні організації.

... Читати далі »

Переглядів: 6 | Дата: 18.09.2019

Усі ми любимо приймати вітання у День народження. Незабаром 588- річницю відзначатиме  наше рідне місто. 

Гімназисти отримали унікальну нагоду  привітати наше місто з Днем народження. Подарунки, малюнки, а також авторську поезію дарують учні 1-3 класів: Стебло Ал ... Читати далі »

Переглядів: 20 | Дата: 09.09.2019

https://youtu.be/48PyS990C-g

https://youtu.be/sFGavJWJRVw

4 вересня 2018 року у Гімназії започатковано щорічний Урок Мрії. Саме тоді міський голова Олександр Симчишин мріяв разом із гімназистами. Мрій було багато, найзаповітніша мрія - сучасний спортивний м ... Читати далі »

Переглядів: 30 | Дата: 04.09.2019

Спільними зусиллями батьків та учнів, усього колективу гімназії, міської ради ми успішно підготували нашу школу до нового навчального року:
- обладнали кабінети інформатики сучасними комп’ютерами для кожного учня (придбали 19 нових ПК);
- отримали сучасний мультиборд (інтерактивна панель) із програмним забезпеченням для всіх предметів (MozaBook);
- встановили і запустили автомат зі смачною питною водою;
- здійснили капітальний ремонт 3 і 4-го поверхів, встановили сучасне якісне Led-освітлення;
- придбали безкаркасні крісла-мішки для психологічного розвантаження та відпочинку(6 шт.);
- побудували НОВИЙ СУЧАСНИЙ СПОРТИВНИЙ МАЙДАНЧИК (1 386 000 грн.) !!!
... Читати далі »

Переглядів: 33 | Дата: 01.09.2019

Святкова лінійка «Дзвоник скликає друзів»

з нагоди початку нового 2019-2020 навчального

року ... Читати далі »

Переглядів: 42 | Дата: 01.09.2019

148 випускників хмельницьких шкіл отримали золоті та срібні медалі! 
Ці хлопці та дівчата - приклад працьовитості та цілеспрямованості!

Гімназисти - одинадцятикласники отримали 17 медалей. Міський голова Олександр Симчишин привітав випускників з успішним закінченням важливого етапу у житті.

... Читати далі »

Переглядів: 63 | Дата: 27.06.2019

Гімназисти зібрали 540 кг макулатури.

Дякуємо всім, хто долучився!

   

Переглядів: 37 | Дата: 21.05.2019

1 2 3 ... 55 56 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1