Меню сайту
Календар
«  Листопад 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Людмила Лисак,  учитель-методист           

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

 

ВИХІД ЗА МЕЖІ ЖАНРУ (Іван Котляревський «Енеїда»)

Інтегрований урок у 9 класі

            Мета: здійснити порівняльний ідейно-художній аналіз тексту, розвивати творче мислення, уяву, виховувати високі патріотичні почуття.

            Питання уроку: «Чи можна вважати «Енеїду» І.Котляревського тільки травестією однойменної поеми Вергілія?»

            Обладнання: Портрети Гомера, Вергілія, І.Котляревського; карта мандрів Енея (мультимедійний проектор); ілюстрації до творів.

Перебіг уроку

                        …З латинської дзвінкої міді він наше срібло виливав.

                                                                                                                      М. Рильський

            І. Підготовка до сприйняття навчальної теми. Стимуляція пізнавальних інтересів учнів за допомогою поетичного слова.

Славетний муж дивився у вікно,

для неї ж світ увесь скінчився краєм

його простої грецької туніки,

що зборок хвильками була подібна до

завмерлого на мить Гелеоспонту.

Він же дивився у вікно, і мужній погляд

був так далеко від цих місць, що губи

завмерли наче  мушля, мушля, де

таємний гул, і горизонт в зіницях

був незворушним.

А її любов

була лиш рибою – спроможною, можливо,

пірнути в море слідом за човном,

та, подолавши хвилі юним тілом,

можливо, обігнать його – та він,

він подумки уже ступив на сушу.

І море обернулось морем сліз.

Та, як відомо, саме в ту хвилину,

хвилину відчаю раптово поверне

зустрічний вітер. І славетний муж

залишив Карфаген. Вона стояла

Перед вогнищем, розпаленим за мить

її солдатами під стінами міськими,

і бачила, як в мареві вогню,

тремтливо поміж полум’ям і димом,

беззвучно розпадався Карфаген,

задовго до пророчих слів Катона.

                                                                                   Йосип Бродський

Бесіда за змістом поезії.

  • Чи пізнали ви героїв, чиє трагічне кохання зображено в поезії?
  • До чого, на думку поета, призводить руйнація людських стосунків? (руйнується світ)
  • Заради чого можна принести в жертву власні почуття?
  • Як на це питання відповідав Вергілій, Гомер?
  • А чи не пригадаєте ви, хто ще до І.Котляревського творчо розробляв ідеї Вергілія? (звернення до портретів на дошці)

Творчо опрацювавши художній спадок Вергілія, український письменник Іван Котляревський створив власну поему «Енеїда», щоправда, за традиціями іншого жанру – травестії. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати, чи залишився твір Котляревського в історії літератури в межах свого жанру, чи «переріс» його, як, наприклад, «Дон Кіхот» здивував самого Сервантеса перетворенням роману-пародії на величний соціально – філософський шедевр загальнолюдського та позачасового значення.

ІІ. Оголошення теми  та основного питання уроку. Звернення до епіграфу (акцент на словосполучення «латинської міді» та «наше срібло»).

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.

Словникова робота.

            Епос – (грецьке epos – слово, розповідь) – багатозначний термін, який означає за літературною традицією оповідну поезію, зароджену в глибокій минувшині як форму зображення героїчних вчинків певного персонажа, важливих подій («Іліада» та «Одіссея» Гомера та ін.) У сучасному значенні – рід літератури, який, на відміну від інших родів (лірики, драми), виробляє власну систему мовних засобів, прагне відтворити довкілля в його об’єктивній сутності, в об’єктивному перебігу подій, їх сюжетному розвитку.

            Епічна поема – ліро-епічний жанр. Первісна епічна поема була пов’язана з міфологічною творчістю і відображала події загальнонаціонального значення.

            Концепція (від лат. conceptio – сприйняття) – 1. Система поглядів на певне явище; спосіб розуміння, тлумачення якихось явищ,  основна ідея будь-якої теорії. 2. У мистецтві – ідейно-творчий  задум твору.

            Травестія – (від італ. travestire – переодягати, пародіювати) – близький до пародії вид гумористичної поезії, у яких античні міфи або творчість античних поетів переказувались у жартівливій формі, народною мовою, з використанням фамільярних і жаргонних зворотів. Травестія стала популярною у Франції та Італії ще у ХVІІ ст. Травестії «Енеїди» (в Італії 1633 р. – Лаллі; у Франції 1648 – 1652 рр. – Скаррон; в Німеччині в 1784 р. – Блюмауер; в Росії у ХVІІІ ст. – Осипов і Котельницький)

            Бурлеск – (від італ. иurla – жарт) – жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається або тим, що героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, грубо, зниженою мовою, або, навпаки, тим, що про буденне говориться «високим штилем», піднесено.

            Звернення до мультимедіа з метою нагадування змісту мандрів Енея.

            Робота над складанням таблиці.

            Творчий розвиток жанру епічної поеми:

Гомер – Вергілій – Котляревський

Митці

Критерії Порівняння

Гомер «Іліада», «Одіссея»

Вергілій

«Енеїда»

Котляревський

«Енеїда»

1.Жанр

Епічні поеми, зміст охоплює події загальнонаціонального значення, велика кількість персонажів, багато сюжетних ліній.

«Іліада» – військово-героїчна;

«Одіссея» – казково-пригодницька, родинно-побутова;

Епічна поема, зміст охоплює події загальнонаціонального значення, велика кількість персонажів, багато сюжетних ліній.

Героіко-патріотична з пригодницькими та родинно-побутовими елементами

 

2.Зміст: тема, ідея

«Іліада» – події 10-го року Троянської війни; втрата і відновлення внутрішньої рівноваги Ахіллом;

«Одіссея» – мандри та повернення додому царя Ітаки;

Ствердження таких позачасових цінностей, як любов до батьківщини, вірність обов’язку, відданість роду та родині;

Втеча Енея з палаючої Трої, мандри і поневіряння світом та здійснення пророцтва на берегах Італії.

Еней – ідеал героя-римлянина, спроможний свідомо принести в жертву обов’язку власні почуття.

 

3. Творча

концепція

Спільна для обох поем: зобразити  людину та суспільство на зламі епох: відмираючої  общинно-родової та рабовласницької, що народжується; зростання значущості окремої особистості, послаблення впливу богів на долі людей; (від Ахілла до Одіссея) Згідно з метою  створення  поеми Гомера – це епопеї, енциклопедії тогочасного життя

 

«На потребу дня»;

За порадою Октавіана Августа поет мав поєднати рід римських імператорів з «божественним» Енеєм, чим і ствердити ідею Римської державності, її панівної ролі у тогочасному суспільстві, визначеної самими богами.

Згідно з метою  створення  «Енеїда» глибоко пафосний ідеологічний твір.

 

4.Пафос

Стверджуючий, героїчний, іноді трагічний

Стверджуючий, гучний, героїчний, підкреслено патріотичний.

 

5.Художня форма: сюжетна основа, композиція

Міфологічна, частково історична (минуле) та фантастична. Послідовна в «Іліаді» та ретроспективна в «Одіссеї» з численними ретардаціями (відступами). Складаються з 24 частин.

Поєднання міфу та сучасності; використання фактів і легенд римської історії. Композиційна основа 1-6 кн. – «Одіссея», 7 -12 кн. – «Іліада». Велика подібність сюжетних вузлів і мотивів.

 

6.Умовно-художній простір і час

Двоплановість зображення (земля –небо); міфологічний історичний та реалістичний план оповіді, максимально об’єктивний та панорамний.

Двоплановість зображення (земля – небо); міфологічний історичний та реалістичний план оповіді більше обернений до сучасності та майбутнього.

 

7.Прийоми створення образів. Поетична мова, стиль поеми

Широкий епічний простір, метафори, порівняння, яскраві сталі епітети, детальні описи, повтори та типові місця; попри типізацію образів, кожен неповторність та індивідуальність.

Лесика «висока», епічний стиль.

Спроба стати «римським Гомером» і навіть перевершити вчителя була вдалою: досконалий склад, високий стиль, яскрава виразність, цільність, єдність, послідовність – класика епічної поеми.

 

8.Головні герої

Ахілл – втрата і відновлення через страждання і співчуття внутрішньої рівноваги; не завжди підкоряється, але визнає волю богів;

Гектор – глибока й щира любов до батьківщини, роду та родини; безліч позитивних якостей, але не ідеал.

Одіссей – сильна, мужня, самодостатня особистість, людина нової формації (На бога надійся, а сам не плошай).

Усі три героя виразні, живі, яскраві, але далекі від будь-якого ідеалу.

Еней – ідеал героя-римлянина, покірний волі богів, святобливо ставиться до звичаїв і обрядів, суспільне ставить вище особистого.

 

            Підсумкова бесіда.

            Під керівництвом групи «Майстри резюме» заповнюється таблиця «Вплив Вергілія на творчість Котляревського та самобутність  видатного українського письменника».         

Вплив Вергілія

Самобутність Котляревського

1. Ідея підпорядкування особистого соціальному, державним  інтересам.

1. Утвердження ідеї державності  української нації.

2.  Модель особистості, яка мусить розчинитися в «общому добрі»,  через служіння якому її буття набуває сенсу.

2. Герої – українські національні типи.

 

3. Композиційний прийом подорожі героя різними світами і країнами.

3. Достовірність в описі деталей українського життя

4. Поєднання міфології та сучасності.

4. Виправдане використання бурлеску і травестії.

5. Використання фантастики.

5. Зв'язок природи сміху в «Енеїді» з народною сміховою культурою.

6. Схожість сюжетних вузлів і мотивів.

6. Жива українська мова персонажів.

7. Сполучення типізації та еволюції при змалюванні образів.

 

            Висновки (повернення до теми та основного питання уроку).

            V. Домашнє завдання.

            Характеристика образу Енея. Еволюція героя як один з прийомів характеристики. Український поет Іван Котляревський, творчо наслідуючи  Вергілія, створив свою самобутню поему «Енеїда», де вперше українці постають як згуртована нація, що заради «любові к отчизнє» витримає всі випробування і виведе свій корабель на шлях волі, миру і добра.

 

 

Література

  1. Ганич Н. Гомер. Іліада, Одіссея; Вергілій. Енеїда: матеріали до варіативного вивчення. /Н.Ганич//Всесвітня література – К., 2000. № 6. – С. 16 –25.
  1. Гомер. Одіссея. Переклад Бориса Тена. / Гомер. –  К. 1985.
  2. Гузь О. Зарубіжна література.8 клас. Конспекти уроків. Частина 1. / О.Гузь. – Тернопіль, 2008. – С. 127 –142.
  3. Дурицька І. Через з’ясування засобів художньої виразності до осягнення змісту твору (з практики вивчення поеми Гомера «Одіссея») /І.Дурицька// Всесвітня література – К., 2004. № 9. – С. 41–42.
  4. Лосев А.Ф. Античная мифология в ее историческом развитии / А.Ф.Лосев. – М., 1957. – С.7–34, 34–85.
  5. Пащенко В.І., Пащенко Н.І. Антична література. Греція. Ч. ІІ: Лірика. Театр. Трагедія: посібник для вчителів зарубіжної літератури і студентів гуманітарних факультетів. – К.: Навчальні посібники, 1997. – 103 с.
  6. Сутула О., Тригуб І. Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури./О.Сутула. І.Тригуб// Всесвітня література – К., 2008. № 10. – С 38 – 53.
  7. Чередник Л. Зарубіжна література. 8 клас: Авторські уроки./Л.Чередник. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2009. –224с. – С. 37–39.
  8. Шалагінов Б. Гомерів епос. /Б.Шалагінов //Зарубіжна література – К., 2002. – № 4. – С. 38– 43.

 

 

Гімназійні новини

Гімназистки взяли участь у кубку Хмельницької області з чирлідингу. Дівчата-учасниці вибороли почесне 3 місце.

... Читати далі »

Переглядів: 6 | Дата: 16.11.2019

Вітаємо учасників брейн-рингу:

Журавель Дарину

Гринякову Дарину

... Читати далі »

Переглядів: 8 | Дата: 16.11.2019

 

15 листопада у гімназії відбувся круглий стіл у форматі «Світового кафе» до Всесвітнього дня толерантності.

На чотирьох локаціях обговорили питання рівності прав людини, застарілих гендерних стереотипів, дізналися про можливості самореалізації молоді, дискутували про реалії дотримання прав людини та шляхи вирішення даних проблем.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 16.11.2019

Працівники роти поліції особливого призначення ГУНП в Хмельницькій області провели незвичайний інтерактивний урок із Захисту Вітчизни для гімназистів.

Старшокласників поліцейські познайомили з роботою поліцейських, показали технічне оснащення та озброєння, яке використовують у роботі. Правоохоронці, розповіли про навчальні заклади системи МВС та умови вступу до них.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 15.11.2019

Гімназіна команда «Еврика» розпочала підготовку до участі у історико-правовому брейн-ринзі  сезону 2019 року між учнями 9-11 класів шкіл міста.

 

... Читати далі »

Переглядів: 25 | Дата: 27.10.2019

Гімназисти-дев’ятикласники мали нагоду поспілкуватись із міським головою Олександром Симчишиним у рамках проекту "Вивчай Україну", реалізованого нашим міським архівним відділом. Діалог був цікавим та змістовним. Почали з проблем шкільних, а завершили загальноміськими. Молодь дізналась про цікаві плани міської влади щодо реалізації молодіжної політики у місті, адже розвитку лідерських якостей молоді у нашому місті приділяється велика увага та сприяння. 

... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 27.10.2019

Годину тривала екскурсія міською радою, на яку завітали учні п’ятих класів гімназії №1. Керуюча справами Юлія Сабій показала малечі сесійну залу та розповіла про роботу міської ради.Також ознайомила гімназистів із роботою електронної системи для голосування та офіційною символікою міської ради.

Із великим захопленням гімназисти обирали серед однокласників міського голову, а також його заступників та секретаря місько ... Читати далі »

Переглядів: 15 | Дата: 27.10.2019

Збірна команда 1(5)-2(6) класів у футбольних змаганнях перемогла команду НВК N7 з рахунком 5:4. Гра була дуже напружена, вирішальний гол на останній хвилині забив Сич Ростислав. Вітаємо!

Переглядів: 14 | Дата: 24.10.2019

Хто такі судді – дізнавалися учні 2(6)-Б класу.
Чим займаються судді і чому суд апеляційний – на ці питання під час екскурсії отримали відповідь гімназисти. Традиційно, найбільше дітям хотілося приміряти мантію і побувати у ролі судді. 
Зацікавлено і  серйозно слухали про те, які справи розглядає суд, хто окрім судді бере участь у процесі, за якими принципами він відбувається і які вимоги до суддівської професії.
Зустріч проходила у рамках просвітницького проекту Хмельницького апеляційного суду  «Зрозуміле парвосуддя».
... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 19.10.2019

У гімназії закінчилась чергова благодійна акція «Гостинець воїну». Гімназисти, їх батьки та педагоги активно долучились до збору провіанту для захисників миру на Сході. Найменші гімназисти виготовили власноруч янголи-обереги та підготували малюнки для військових. Усе зібране представники волонтерської групи гімназії передали групі волонтерів благодійного фонду «Подих надії нації» та Армія SOS Хмельницький Обласного благодійного фонду «Центр добриня», які незабаром вирушають із волонтерською місією у зону ООС. ... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 19.10.2019

1 2 3 ... 57 58 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1