Меню сайту
Календар
«  Липень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Ольга ГОРЕНКО,

спеціаліст другої категорії

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

 

ТВОРЕННЯ ТА ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ

Урок у 6 класі

            Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно утворювати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до рідної держави, патріотизм.

            Лексична тема: «Україна – європейська держава».

            Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

            Обладнання: картки, мультимедійна презентація, «Мовознавчі кейси».  

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

            ♦ Скласти питання на основі вивченого матеріалу.

«Мовознавчий двобій».

            Учні ставлять питання, вибираючи опонента.

            Теоретичні відомості для запитань:

Мовознавчий тренажер.

  1. Живи, дух ... [дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажай). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить ... [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський). 3. Праворуч стоять мовчки ... [і темні, і сині] Карпати в клубках срібних, ... [і сліпучі, і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились [і пишні, і зелені] сади, квіти ... [і барвисті, і пахучі] (М. Рильський). 5. Падали на пісок ... [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).

  1. . Освоєння теми уроку.

Спостереження над мовним матеріалом.

  •  Прочитайте слова. З’ясуйте, яким способом вони утворені. Знайдіть «четверте зайве», поясніть свій вибір. 

1. УНТ, МВФ, Європарламент, ООН.

2. Держкредит, зарплата, СБУ, військком.

3. Держстрах, нардеп, ТСН, євроринок .

4. ЄС, МЗС, медсестра, СНД.

Коментар учителя (інформація у «Мовознавчих кейсах» учнів).

Складноскорочені слова

Творення  і  вживання  абревіатур  пояснюється  прагненням уникнути повторення назв, які складаються з декількох слів (як правило, повна назва організації, підприємства чи установи наводиться тільки один раз: в адресі, у штампі).

При  утворенні  скорочень  обов’язковою  є  вимога  їх  зрозумілості.  Це досягається  скороченням  основи слова.

 Скорочені  основи  стандартизуються, тобто  зберігають свою форму в усіх новоутворених словах.

Абревіатури  за  способом  творення  і  будовою  поділяються на  два  види: 

поскладові  (спецпідрозділ,  промфак,  Укртелеком) та ініціальні (ВНЗ — вищий навчальний заклад, ХНАДУ — Харківський національний автодорожний університет, МОЗ — Міністерство охорони здоров’я).

Поскладові  абревіатури  можуть  записуватися  такими  способами:

а) із  великої  букви,  якщо  ці  слова  вживаються  на  позначення одиничних понять: Укрінформ, Мін’юст;

б) із малої букви, якщо такі слова є родовими назвами: міськвиконком, облрада, педуніверситет.

Ініціальні  скорочення  записуються так:

 ХНУ  ім. В. Н. Каразіна — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна;

ХНУ – Хмельницький національний університет

Якщо  ініціальна  абревіатура  складається  з  кількох  частин і  становить  єдине  поняття,  її  записують  таким  способом: 

НТУ «КПІ» - Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут».

Якщо  при  утворенні  ініціальної  абревіатури  використовувалися  частини  складів  окремих  компонентів  складеної  назви, її  запис  буде  мати  такий  вигляд: 

НФаУ —  Національний  фармацевтичний університет;

СумДУ — Сумський державний університет.

За сферою функціонування абревіатури поділяються на

загальномовні та галузеві

   Загальномовні абревіатури утворюються від кількаслівних  назв  навчальних  закладів  різних  рівнів  акредитації, назв  організацій, підприємств,  установ: 

 ІФДМА —  Івано-Франківська  державна медична академія;

НБУ — Національний банк України;

АН — Академія  наук. 

  Галузеві складноскорочені слова  творяться  від  термінологічних  або номенклатурних  сполук, які складаються  з двох  і більше  слів й активно вживаються у кожній  окремій  сфері діяльності людини:

СПР —  складнопідрядне  речення  (лінгвістичне);        

ККД — коефіцієнт корисної дії (технічне);

ПДВ — податок на додану вартість  (економічне).

 

  1. . Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

Творча робота.

  •        Утворити з наведених словосполучень складноскорочені слова, пояснити їх правопис.

Вищий навчальний заклад, театр юного глядача, командуючий армією, дитячий садок, Сполучені Штати Америки, виконавчий комітет, медична сестра, редакційна колегія, районний виконавчий комітет, європейський ринок, Співдружність Незалежних Держав, Служба безпеки України.

Евристична бесіда.

  • Як ви ставитесь до європейського вибору України?
  • Чи готова наша держава вступити до ЄС?
  • Що для цього потрібно?

Розподільний диктант.

♦ Запишіть слова, розподіливши їх на складні і складноскорочені

 

Складні слова

 

Складноскорочені слова

 

 

Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбо­вець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада.

Коментар учителя (інформація на слайдах та у «Мовознавчих кейсах» учнів).

                                                                                                                                          Графічні скорочення

Від  абревіатур  необхідно  відрізняти  умовні  графічні  скорочення, які  скорочено передаються  тільки на письмі,  а  вимовляються повністю.

Зверніть увагу!

Умовні скорочення не мають граматичного оформлення (тобто не  мають  ознак  роду,  числа,  відмінка),  а  також  відзначаються специфічним  графічним оформленням:

а) зазвичай позначаються малими літерами (та  ін. — та  інше, н.  е. — наша  ера, канд. — кандидат);

б) при  їх  написанні  використовуються   дефіси  (півд.-сх. —  південно-східний,  півн.-зах. —  північно-західний,  р-н —  район); крапки (гр. — громадянин,  і т.  ін. —  і таке  інше).

АЛЕ графічні  скорочення одиниць виміру  (л — літр, кг — кілограм, мл — мілілітр) пишуться без крапки на місці скорочення;

в) при  скороченому позначенні певної множини  чогось можуть повторюватися  початкові  приголосні  (тт. —  томи,  рр. — роки);

г) використовується дробовий спосіб запису (через скісну риску) (н/р — навчальний рік, р/н — рік народження, п/н — порядковий номер).

Графічні скорочення поділяються на одиничні й повторювані

Одиничні скорочення  — це такі скорочення, які були утворені від  одного  слова  і  мають  одне  значення:   обл. —  область, напр. — наприклад, проф. — професор.

Повторювані скорочення — це такі скорочення, які були утворені  від різних  за  значенням  слів,  але мають  однакове  графічне оформлення,  а  їх  значення прочитується лише  з контексту:  ст. —  станція,  стаття,  століття;  с. —  село,  сторінка; р. — рік, річка.

 

Основні правила скорочення

  1. Не можна скорочувати на голосний, якщо він не початковий у слові.
  2. Не можна скорочувати на м’який  знак.
  3. При збігу однакових приголосних скорочення робиться після першого приголосного.
  4. При збігу кількох різних приголосних скорочення можна робити  і після першого приголосного,  і після  останнього:  залежно від будови слова.
  5. Графічні скорочення не можна розбивати переносом.
  6. У  текстах  наукового  та  офіційно-ділового  стилів  необхідно вживати  тільки  нормативні,  загальноприйняті  графічні  скорочення,  які будуть  зрозумілі  для  всіх.  Крім  того,  в  усному  мовленні складноскорочені слова та графічні скорочення слід читати повністю — як повнозначні слова.

Розумова розминка.

  •   Пригадайте, як визначається рід складних іменників.

У складних іменниках рід визначається словом, що має більш загальне значення (як правило, це слово є першим у парі поєднуваних слів).

. Закріплення знань на практиці.

Я редактор.

  •               Відредагуйте подані речення. За потреби скористайтесь довідкою.         

1. ЄС розробило вимоги для країн, які прагнуть стати асоційованими членами.

2. НАН України провів конференцію політологів.

3. ЗМІ оголосили конкурс юних літераторів.

4. МОН України затвердили нові правила вступу до ВНЗ.

  •            ДОВІДКА:    Національна академія наук України,  вищий навчальний заклад, Міністерство  освіти і науки України, Європейський Союз, засоби масової інформації.

Пояснювальний диктант.

  • Запишіть слова. Поясніть, що вони означають. З трьома з них складіть речення. Якими членами речення є складноскорочені слова?

Академмістечко, дитсадок, спецкор, ЖЕК, держфонд, лісгосп, ЦВК, Кабмін, ВР України, НАН України, профспілка.

Робота з підручником.

Робота в групах.

І група -  § 25, вправа 198.

ІІ група - § 25, вправа 196.

Навчальний диктант із граматичним завданням.

  •   Запишіть вірш Л. Костенко.

І група – зробіть синтаксичний розбір третього речення першої строфи, виділені слова розберіть за будовою.

ІІ група - зробіть синтаксичний розбір третього речення другої строфи, виділені слова розберіть за будовою

                                                 Дощ полив

Дощ полив, і день такий полив’яний.

Все блищить, і люди як нові.

Лиш дідок старесенький, кропив’яний

блискавки визбирує в траві.

 

Струшується сад, як парасолька.

Мокрі ниви і порожній шлях…

Ген корів розсипана квасолька

Доганяє хмари у полях.

I. Рефлексійно-підсумковий етап.

Незакінчене речення.

1. Під час уроку я запам’ятав…

2. Атмосфера на уроці була…

3. Тепер я впевнений, що знаю…

4. Мені потрібно попрацювати над…

IІ. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання.

Написати повідомлення «Україна – європейська держава», використовуючи абревіатури та складні слова.

 

Гімназійні новини

148 випускників хмельницьких шкіл отримали золоті та срібні медалі! 
Ці хлопці та дівчата - приклад працьовитості та цілеспрямованості!

Гімназисти - одинадцятикласники отримали 17 медалей. Міський голова Олександр Симчишин привітав випускників з успішним закінченням важливого етапу у житті.

... Читати далі »

Переглядів: 24 | Дата: 27.06.2019

Гімназисти зібрали 540 кг макулатури.

Дякуємо всім, хто долучився!

   

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Молодіжний центр у Хмельницькому надає унікальні можливості! 

Вкотре учасники Ради міського учнівського самоврядування "Нова генерація міста" зібрали усю активну учнівську молодь у стінах новоствореного Молодіжного центру. Активними учасниками тренінгів, ігор та цікавих гутірок стали гімназисти: Журавель Дарина, Сокіл Анастасія, Гринякова Дарина та Дмитренко Карина.
Дякуємо організаторам за запрошення!< ... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Учні 5(9)-В класу зустрілись із координатором громадської організації «Центр UA» Черненко Олегом Анатолійовичем. Говорили про роботу сайту «Ліга волонтерів».

Переглядів: 25 | Дата: 16.05.2019

Долучіться до флешмобу!

Вдягніть у цей день вишиванку!

Переглядів: 28 | Дата: 16.05.2019

Одне з головних завдань дорослих — зробити так, щоб майбутнє дітей було безпечним. З цією метою в гімназії №1 м. Хмельницького провели День цивільного захисту, під час якого спеціалісти-вибухотехніки, пожежники та медики розповіли дітям, як діяти у екстремальних ситуаціях, щоб вберегти своє життя та життя оточуючих.

https://www.facebook.com/policia.Khmelnytskoi.oblasti/videos/6489 ... Читати далі »

Переглядів: 35 | Дата: 27.04.2019

З 1 по 30 квітня в Україні проходить благодійний збір коштів для дітей з вадами серця під гаслом “Дитяче серденько, живи!”

Мета –  придбання кардіологічного медичного обладнання для дитячих лікарень кожної області України. До акції долучились гімназисти. Волонтерами цьогоріч стали учениці 5(10)-В класу Нестерук Катер ... Читати далі »

Переглядів: 51 | Дата: 25.04.2019

Учасниця гімназійної команди «Еврика» Гринякова Дарина побувала на класному заході - відкриття осередку для активної молоді нашого міста. Молодіжний Центр - це простір, платформа для комунікації молоді з молоддю та  молоді з владою. Тут будуть відбуватися семінари, тренінги, навчання. Одним словом - формуватися лідерські якості в активної молоді.

... Читати далі »

Переглядів: 37 | Дата: 19.04.2019

1 2 3 ... 54 55 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1