Меню сайту
Календар
«  Березень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Ольга ГОРЕНКО,

спеціаліст другої категорії

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

 

ТВОРЕННЯ ТА ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ

Урок у 6 класі

            Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно утворювати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до рідної держави, патріотизм.

            Лексична тема: «Україна – європейська держава».

            Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

            Обладнання: картки, мультимедійна презентація, «Мовознавчі кейси».  

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

            ♦ Скласти питання на основі вивченого матеріалу.

«Мовознавчий двобій».

            Учні ставлять питання, вибираючи опонента.

            Теоретичні відомості для запитань:

Мовознавчий тренажер.

  1. Живи, дух ... [дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажай). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить ... [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський). 3. Праворуч стоять мовчки ... [і темні, і сині] Карпати в клубках срібних, ... [і сліпучі, і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились [і пишні, і зелені] сади, квіти ... [і барвисті, і пахучі] (М. Рильський). 5. Падали на пісок ... [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).

  1. . Освоєння теми уроку.

Спостереження над мовним матеріалом.

  •  Прочитайте слова. З’ясуйте, яким способом вони утворені. Знайдіть «четверте зайве», поясніть свій вибір. 

1. УНТ, МВФ, Європарламент, ООН.

2. Держкредит, зарплата, СБУ, військком.

3. Держстрах, нардеп, ТСН, євроринок .

4. ЄС, МЗС, медсестра, СНД.

Коментар учителя (інформація у «Мовознавчих кейсах» учнів).

Складноскорочені слова

Творення  і  вживання  абревіатур  пояснюється  прагненням уникнути повторення назв, які складаються з декількох слів (як правило, повна назва організації, підприємства чи установи наводиться тільки один раз: в адресі, у штампі).

При  утворенні  скорочень  обов’язковою  є  вимога  їх  зрозумілості.  Це досягається  скороченням  основи слова.

 Скорочені  основи  стандартизуються, тобто  зберігають свою форму в усіх новоутворених словах.

Абревіатури  за  способом  творення  і  будовою  поділяються на  два  види: 

поскладові  (спецпідрозділ,  промфак,  Укртелеком) та ініціальні (ВНЗ — вищий навчальний заклад, ХНАДУ — Харківський національний автодорожний університет, МОЗ — Міністерство охорони здоров’я).

Поскладові  абревіатури  можуть  записуватися  такими  способами:

а) із  великої  букви,  якщо  ці  слова  вживаються  на  позначення одиничних понять: Укрінформ, Мін’юст;

б) із малої букви, якщо такі слова є родовими назвами: міськвиконком, облрада, педуніверситет.

Ініціальні  скорочення  записуються так:

 ХНУ  ім. В. Н. Каразіна — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна;

ХНУ – Хмельницький національний університет

Якщо  ініціальна  абревіатура  складається  з  кількох  частин і  становить  єдине  поняття,  її  записують  таким  способом: 

НТУ «КПІ» - Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут».

Якщо  при  утворенні  ініціальної  абревіатури  використовувалися  частини  складів  окремих  компонентів  складеної  назви, її  запис  буде  мати  такий  вигляд: 

НФаУ —  Національний  фармацевтичний університет;

СумДУ — Сумський державний університет.

За сферою функціонування абревіатури поділяються на

загальномовні та галузеві

   Загальномовні абревіатури утворюються від кількаслівних  назв  навчальних  закладів  різних  рівнів  акредитації, назв  організацій, підприємств,  установ: 

 ІФДМА —  Івано-Франківська  державна медична академія;

НБУ — Національний банк України;

АН — Академія  наук. 

  Галузеві складноскорочені слова  творяться  від  термінологічних  або номенклатурних  сполук, які складаються  з двох  і більше  слів й активно вживаються у кожній  окремій  сфері діяльності людини:

СПР —  складнопідрядне  речення  (лінгвістичне);        

ККД — коефіцієнт корисної дії (технічне);

ПДВ — податок на додану вартість  (економічне).

 

  1. . Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

Творча робота.

  •        Утворити з наведених словосполучень складноскорочені слова, пояснити їх правопис.

Вищий навчальний заклад, театр юного глядача, командуючий армією, дитячий садок, Сполучені Штати Америки, виконавчий комітет, медична сестра, редакційна колегія, районний виконавчий комітет, європейський ринок, Співдружність Незалежних Держав, Служба безпеки України.

Евристична бесіда.

  • Як ви ставитесь до європейського вибору України?
  • Чи готова наша держава вступити до ЄС?
  • Що для цього потрібно?

Розподільний диктант.

♦ Запишіть слова, розподіливши їх на складні і складноскорочені

 

Складні слова

 

Складноскорочені слова

 

 

Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбо­вець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада.

Коментар учителя (інформація на слайдах та у «Мовознавчих кейсах» учнів).

                                                                                                                                          Графічні скорочення

Від  абревіатур  необхідно  відрізняти  умовні  графічні  скорочення, які  скорочено передаються  тільки на письмі,  а  вимовляються повністю.

Зверніть увагу!

Умовні скорочення не мають граматичного оформлення (тобто не  мають  ознак  роду,  числа,  відмінка),  а  також  відзначаються специфічним  графічним оформленням:

а) зазвичай позначаються малими літерами (та  ін. — та  інше, н.  е. — наша  ера, канд. — кандидат);

б) при  їх  написанні  використовуються   дефіси  (півд.-сх. —  південно-східний,  півн.-зах. —  північно-західний,  р-н —  район); крапки (гр. — громадянин,  і т.  ін. —  і таке  інше).

АЛЕ графічні  скорочення одиниць виміру  (л — літр, кг — кілограм, мл — мілілітр) пишуться без крапки на місці скорочення;

в) при  скороченому позначенні певної множини  чогось можуть повторюватися  початкові  приголосні  (тт. —  томи,  рр. — роки);

г) використовується дробовий спосіб запису (через скісну риску) (н/р — навчальний рік, р/н — рік народження, п/н — порядковий номер).

Графічні скорочення поділяються на одиничні й повторювані

Одиничні скорочення  — це такі скорочення, які були утворені від  одного  слова  і  мають  одне  значення:   обл. —  область, напр. — наприклад, проф. — професор.

Повторювані скорочення — це такі скорочення, які були утворені  від різних  за  значенням  слів,  але мають  однакове  графічне оформлення,  а  їх  значення прочитується лише  з контексту:  ст. —  станція,  стаття,  століття;  с. —  село,  сторінка; р. — рік, річка.

 

Основні правила скорочення

  1. Не можна скорочувати на голосний, якщо він не початковий у слові.
  2. Не можна скорочувати на м’який  знак.
  3. При збігу однакових приголосних скорочення робиться після першого приголосного.
  4. При збігу кількох різних приголосних скорочення можна робити  і після першого приголосного,  і після  останнього:  залежно від будови слова.
  5. Графічні скорочення не можна розбивати переносом.
  6. У  текстах  наукового  та  офіційно-ділового  стилів  необхідно вживати  тільки  нормативні,  загальноприйняті  графічні  скорочення,  які будуть  зрозумілі  для  всіх.  Крім  того,  в  усному  мовленні складноскорочені слова та графічні скорочення слід читати повністю — як повнозначні слова.

Розумова розминка.

  •   Пригадайте, як визначається рід складних іменників.

У складних іменниках рід визначається словом, що має більш загальне значення (як правило, це слово є першим у парі поєднуваних слів).

. Закріплення знань на практиці.

Я редактор.

  •               Відредагуйте подані речення. За потреби скористайтесь довідкою.         

1. ЄС розробило вимоги для країн, які прагнуть стати асоційованими членами.

2. НАН України провів конференцію політологів.

3. ЗМІ оголосили конкурс юних літераторів.

4. МОН України затвердили нові правила вступу до ВНЗ.

  •            ДОВІДКА:    Національна академія наук України,  вищий навчальний заклад, Міністерство  освіти і науки України, Європейський Союз, засоби масової інформації.

Пояснювальний диктант.

  • Запишіть слова. Поясніть, що вони означають. З трьома з них складіть речення. Якими членами речення є складноскорочені слова?

Академмістечко, дитсадок, спецкор, ЖЕК, держфонд, лісгосп, ЦВК, Кабмін, ВР України, НАН України, профспілка.

Робота з підручником.

Робота в групах.

І група -  § 25, вправа 198.

ІІ група - § 25, вправа 196.

Навчальний диктант із граматичним завданням.

  •   Запишіть вірш Л. Костенко.

І група – зробіть синтаксичний розбір третього речення першої строфи, виділені слова розберіть за будовою.

ІІ група - зробіть синтаксичний розбір третього речення другої строфи, виділені слова розберіть за будовою

                                                 Дощ полив

Дощ полив, і день такий полив’яний.

Все блищить, і люди як нові.

Лиш дідок старесенький, кропив’яний

блискавки визбирує в траві.

 

Струшується сад, як парасолька.

Мокрі ниви і порожній шлях…

Ген корів розсипана квасолька

Доганяє хмари у полях.

I. Рефлексійно-підсумковий етап.

Незакінчене речення.

1. Під час уроку я запам’ятав…

2. Атмосфера на уроці була…

3. Тепер я впевнений, що знаю…

4. Мені потрібно попрацювати над…

IІ. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання.

Написати повідомлення «Україна – європейська держава», використовуючи абревіатури та складні слова.

 

Гімназійні новини

27 лютого відбулось нагородження переможців Міського конкурсу «Україна починається з мене». Мета конкурсу - виявлення талановитої, активної молоді, здатної до змін. У конкурсі брали участь: Євгеній Кандирал, Аня Гнап та Кваченко Злата. Вітаємо гімназистів із перемогою!

 

... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 29.02.2020

Гімназисти мають чудову нагоду відвідати мандрівну виставку для молоді і про молодь "Разом", яка протягом двох тижнів експонується у стінах гімназії. Експонати надала ГО "Освітній простір толерантності"(м. Київ). Медіаторами виставки є учениці-десятикласниці, які пройшли навчання під час освітнього фестивалю, що відбувався у гімназії. На стендах експозиції "Разом" молоді люди різних національностей - вірмени, українці, німці, молдавани, поляки...розповідають про своє життя в Україні. Герої виставки дозволили зазирнути у своє життя: почути їхні думки про себе та св ... Читати далі »

Переглядів: 140 | Дата: 21.02.2020

Акцією "Ангели пам`яті" гімназисти вшанували загиблих на Майдані українців. Учні 4(8)-Б класу власноруч виготовляли паперових ангелів, яких розвішували біля меморіалу загиблим Героям Небесної сотні. Білий ангел - символ розстріляних мирних людей і нашої пам`яті про їх подвиг.Всеукраїнська тиха акція пам`яті започаткована мистецькою агенцією "територія А".

... Читати далі »

Переглядів: 21 | Дата: 21.02.2020

19 лютого, напередодні дня пам`яті Героїв Небесної сотні, у Хмельницькій міській центральній бібліотеці відбувся захід "Майдан - історії, які потрібно пам`ятати". на заході, що пройшов у форматі "живої бібліотеки", побували гімназисти-дев`ятикласники. Історії учасників заходу повернули гімназистів у буремні події Майдану, які відбувались у 2014 році. 

... Читати далі »

Переглядів: 22 | Дата: 21.02.2020

17 січня до гімназії завітав наш випускник, відомий письменник, краєзнавець, мандрівник Юрій Даценко. Під час зустрічі з учнями 6(10)-Б та 6(10)-В класів він розповів свою історію успіху.

Юрій понад 20 років захоплений реконструкцією Середньовіччя, також він досвідчений байкер, заробляє на життя тим, що професійно виготовляє лицарські шатра.

... Читати далі »

Переглядів: 39 | Дата: 18.01.2020

 

14 січня в гімназії відбувся профорієнтаційний захід для старшокласників. До гімназистів завітали керівник сектору відбору ГУНП в Хмельницькій області Валентина Грошко та старший науковий співробітник науково-дослідницької лабораторії з проблеми криміналістичного забезпечення та судової експертології, кандидат юридичних наук, підполковник Національної академії внутрішніх справ (м. Київ)  Михайло Климчук. Відбувся цікавий діалог про роботу поліцейських, а також  умови вступу та навчання у відомчих навчальних закладах системи МВС.

... Читати далі »

Переглядів: 37 | Дата: 16.01.2020

 До уваги гімназистів та їх батьків свіженький номер гімназійної газети «Gymnasium time”

Над номером працювали:

Козолуп Соломія, Поліщук Ольга та Пасічник Ярослав.

Переглядів: 54 | Дата: 27.12.2019

https://youtu.be/MfyWyCwRibo

20 грудня в центральній міській бібліотеці відбувся майстер-клас із виготовлення новорічної іграшки «Свято починається - мрії здійснюються!». На заході побували учні 2(6)-В класу. Діти виготовляли новорічні кульки з клаптиків тканини, атласних стрічок, мережива, оздоблюючи їх блискітками. Ці чудові іграшки, створені власноруч, прикрасять новорічні ялинки учасників майстер-класу. Гім ... Читати далі »

Переглядів: 56 | Дата: 22.12.2019

19 грудня у День святого Миколая 2(6)-Б клас розпочав у гімназії святкування новорічних свят феєричною виставою "Новорічна подорож у стародавні часи". У виставі були використані уривки шумерського епосу "Сказання про Гільгамеша", міфи: "Дві богині" (Давній Єгипет), "Астарта і Адоніс" (Фінікія); китайська та індійські притчі: "Будда", "Учень та дзвони"; уривки із грецьких міфів "Яблуко розбрату", "Наркіс" та "Орфей і Евридика". А канвою, що об'єднувала усі уривки стала безсмертна "Енеїда"  Котляре ... Читати далі »

Переглядів: 58 | Дата: 22.12.2019

На світлині учні 5(9)-В класу.

Переглядів: 43 | Дата: 22.12.2019

1 2 3 ... 60 61 »
© 2020 Хмельницька гімназія №1