Меню сайту
Календар
Архів записів
|
Ольга ГОРЕНКО, спеціаліст другої категорії Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького
ТВОРЕННЯ ТА ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ Урок у 6 класі Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно утворювати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до рідної держави, патріотизм. Лексична тема: «Україна – європейська держава». Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: картки, мультимедійна презентація, «Мовознавчі кейси». Перебіг уроку І. Організаційний момент. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання. ♦ Скласти питання на основі вивченого матеріалу. «Мовознавчий двобій». Учні ставлять питання, вибираючи опонента. Теоретичні відомості для запитань: Мовознавчий тренажер. 1. Живи, дух ... [дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажай). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить ... [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський). 3. Праворуч стоять мовчки ... [і темні, і сині] Карпати в клубках срібних, ... [і сліпучі, і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились [і пишні, і зелені] сади, квіти ... [і барвисті, і пахучі] (М. Рильський). 5. Падали на пісок ... [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).
Спостереження над мовним матеріалом.
1. УНТ, МВФ, Європарламент, ООН. 2. Держкредит, зарплата, СБУ, військком. 3. Держстрах, нардеп, ТСН, євроринок . 4. ЄС, МЗС, медсестра, СНД. Коментар учителя (інформація у «Мовознавчих кейсах» учнів). Складноскорочені слова Творення і вживання абревіатур пояснюється прагненням уникнути повторення назв, які складаються з декількох слів (як правило, повна назва організації, підприємства чи установи наводиться тільки один раз: в адресі, у штампі). При утворенні скорочень обов’язковою є вимога їх зрозумілості. Це досягається скороченням основи слова. Скорочені основи стандартизуються, тобто зберігають свою форму в усіх новоутворених словах. Абревіатури за способом творення і будовою поділяються на два види: поскладові (спецпідрозділ, промфак, Укртелеком) та ініціальні (ВНЗ — вищий навчальний заклад, ХНАДУ — Харківський національний автодорожний університет, МОЗ — Міністерство охорони здоров’я). Поскладові абревіатури можуть записуватися такими способами: а) із великої букви, якщо ці слова вживаються на позначення одиничних понять: Укрінформ, Мін’юст; б) із малої букви, якщо такі слова є родовими назвами: міськвиконком, облрада, педуніверситет. Ініціальні скорочення записуються так: ХНУ ім. В. Н. Каразіна — Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна; ХНУ – Хмельницький національний університет Якщо ініціальна абревіатура складається з кількох частин і становить єдине поняття, її записують таким способом: НТУ «КПІ» - Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут». Якщо при утворенні ініціальної абревіатури використовувалися частини складів окремих компонентів складеної назви, її запис буде мати такий вигляд: НФаУ — Національний фармацевтичний університет; СумДУ — Сумський державний університет. За сферою функціонування абревіатури поділяються на загальномовні та галузеві Загальномовні абревіатури утворюються від кількаслівних назв навчальних закладів різних рівнів акредитації, назв організацій, підприємств, установ: ІФДМА — Івано-Франківська державна медична академія; НБУ — Національний банк України; АН — Академія наук. Галузеві складноскорочені слова творяться від термінологічних або номенклатурних сполук, які складаються з двох і більше слів й активно вживаються у кожній окремій сфері діяльності людини: СПР — складнопідрядне речення (лінгвістичне); ККД — коефіцієнт корисної дії (технічне); ПДВ — податок на додану вартість (економічне).
Творча робота.
Вищий навчальний заклад, театр юного глядача, командуючий армією, дитячий садок, Сполучені Штати Америки, виконавчий комітет, медична сестра, редакційна колегія, районний виконавчий комітет, європейський ринок, Співдружність Незалежних Держав, Служба безпеки України. Евристична бесіда.
Розподільний диктант. ♦ Запишіть слова, розподіливши їх на складні і складноскорочені
Профком, квартплата, плодоніжка, науково-дослідний, небосхил, держбюджет, державно-правовий, держінвестор, військовослужбовець, військкомат, дитфонд, райцентр, спортпрогноз, спорткоментар, спортивно-розважальний, політтехнолог, політрада. Коментар учителя (інформація на слайдах та у «Мовознавчих кейсах» учнів). Графічні скорочення Від абревіатур необхідно відрізняти умовні графічні скорочення, які скорочено передаються тільки на письмі, а вимовляються повністю. Зверніть увагу! Умовні скорочення не мають граматичного оформлення (тобто не мають ознак роду, числа, відмінка), а також відзначаються специфічним графічним оформленням: а) зазвичай позначаються малими літерами (та ін. — та інше, н. е. — наша ера, канд. — кандидат); б) при їх написанні використовуються дефіси (півд.-сх. — південно-східний, півн.-зах. — північно-західний, р-н — район); крапки (гр. — громадянин, і т. ін. — і таке інше). АЛЕ графічні скорочення одиниць виміру (л — літр, кг — кілограм, мл — мілілітр) пишуться без крапки на місці скорочення; в) при скороченому позначенні певної множини чогось можуть повторюватися початкові приголосні (тт. — томи, рр. — роки); г) використовується дробовий спосіб запису (через скісну риску) (н/р — навчальний рік, р/н — рік народження, п/н — порядковий номер). Графічні скорочення поділяються на одиничні й повторювані Одиничні скорочення — це такі скорочення, які були утворені від одного слова і мають одне значення: обл. — область, напр. — наприклад, проф. — професор. Повторювані скорочення — це такі скорочення, які були утворені від різних за значенням слів, але мають однакове графічне оформлення, а їх значення прочитується лише з контексту: ст. — станція, стаття, століття; с. — село, сторінка; р. — рік, річка.
Основні правила скорочення
Розумова розминка.
У складних іменниках рід визначається словом, що має більш загальне значення (як правило, це слово є першим у парі поєднуваних слів). VІ. Закріплення знань на практиці. Я редактор.
1. ЄС розробило вимоги для країн, які прагнуть стати асоційованими членами. 2. НАН України провів конференцію політологів. 3. ЗМІ оголосили конкурс юних літераторів. 4. МОН України затвердили нові правила вступу до ВНЗ.
Пояснювальний диктант.
Академмістечко, дитсадок, спецкор, ЖЕК, держфонд, лісгосп, ЦВК, Кабмін, ВР України, НАН України, профспілка. Робота з підручником. Робота в групах. І група - § 25, вправа 198. ІІ група - § 25, вправа 196. Навчальний диктант із граматичним завданням.
І група – зробіть синтаксичний розбір третього речення першої строфи, виділені слова розберіть за будовою. ІІ група - зробіть синтаксичний розбір третього речення другої строфи, виділені слова розберіть за будовою Дощ полив Дощ полив, і день такий полив’яний. Все блищить, і люди як нові. Лиш дідок старесенький, кропив’яний блискавки визбирує в траві.
Струшується сад, як парасолька. Мокрі ниви і порожній шлях… Ген корів розсипана квасолька Доганяє хмари у полях. VІI. Рефлексійно-підсумковий етап. Незакінчене речення. 1. Під час уроку я запам’ятав… 2. Атмосфера на уроці була… 3. Тепер я впевнений, що знаю… 4. Мені потрібно попрацювати над… VІIІ. Оцінювання. IX. Домашнє завдання. Написати повідомлення «Україна – європейська держава», використовуючи абревіатури та складні слова.
|
Гімназійні новини
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||