Меню сайту
Календар
«  Липень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Світлана ДОЛИНСЬКА ,               

вчитель української мови та літератури вищої категорії,

вчитель-методист                

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

 

ЗВЕРТАННЯ. РОЛЬ ЗВЕРТАНЬ У РЕЧЕННІ (ПРАКТИЧНО). РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ.

Культура мовлення. Правильне інтонування речень зі звертаннями. Читання мовчки текстів різних стилів.

Урок у 5 класі

Мета: поглибити знання учнів про звертання; навчити визначати звертання в реченні; удосконалювати пунктуаційні навички, зокрема розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями; удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивати навички читання текстів, уміння учнів працювати колективно та самостійно; виховувати в п’ятикласників інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, українська література, українознавство. 

Тип уроку: урок закріплення навчального матеріалу.

Епіграф уроку:

Мати Україно!

Перше наше слово з нами повсякчас.

Мати Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас —

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

                             М. Сингаївський

 

Перебіг уроку

Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Усна робота.

  • Знайдіть в епіграфі слова, що не є членами речення. Поясніть, чому.
  • Які розділові знаки ставимо в реченнях зі звертаннями?

Закріплення вивченого матеріалу.

Пунктуаційний практикум.

♦ Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Запишіть речення, знайдіть звертання, поясніть розділові знаки.

1. Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу (Д. Павличко). 2. Встає Кобзарева зоря над тобою, моя Україно! (Я. Ярош) 3. О хмаринко грайлива, яка ти щаслива! (І. Гнатюк) 4. Здрастуй, мій сонячний краю, ти снишся мені і тут (О. Гончар).

Робота в парах.

♦ Складіть речення з пропонованими словосполученнями в ролі звертань.

Любий друже, школо моя, матінко рідна.

Лінгвістичне дослідження.

♦ Проаналізувавши вже записані речення, складіть схеми речень зі звертаннями.

Вибіркове списування.

♦ Випишіть речення зі звертаннями. Прочитайте виразно виписані речення.

1. Кожна людина повинна пам'ятати своє коріння. 2. Людино, пам'ятай своє коріння. 3. Витоки української культури пов'язані з існуванням Трипільської культури, а також з праслов'янською культурою. 4. Любі діти, вивчайте історію своєї країни!

Спостереження над мовним матеріалом.

Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.

Читання мовчки.

♦ Прочитайте текст.

Казки є дуже важливим видом творчості. Вони навчають дітей бачити прекрасне в навколишньому світі, відчувати барвистість, багатство життя.

Казки передають колорит народних звичаїв, містять основи народного світогляду, закладають дітям міцні підвалини народної моралі. Так, Грінченко відзначав, що казка є чудовим навчальним матеріалом. Тож не дивно, що історія виникнення казок вже нараховує тисячі років.

Українська народна казка становить єдиний блок нашої народної культури, утворений кількома потужними шарами, які виникли в різні історичні епохи. Найдавніші казки склалися задовго до виникнення державних утворень на нашій землі, до прийняття нашими предками християнства. Це, насамперед, казки про тварин, фантастичні казки, як-от: казки про Яйце-райце, про Котигорошка.

Чимало українських письменників теж творили казки. Серед них Іван Франко, Леонід Глібов, Марко Вовчок, Леся Українка, Олена Пчілка, Григорій Квітка-Основ'яненко, Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Пантелеймон Куліш, Василь Сухомлинський та багато-багато інших. Всупереч труднощам історичного шляху, українська літературна казка розвивалася і свідчила про те, що в мистецьких пошуках українські письменники йшли в ногу з письменниками світу.

Використовуючи народні мотиви для створення казок, наші письменники поповнювали скарбничку української культури. Так само і авторські казки, передаючись від батьків до дітей, з часом теж можуть стати народними (З енциклопедії).

Бесіда за змістом тексту.

- Чого, на думку автора, навчають казки дітей?

- Що сказав Грінченко про казку?

- Коли склали найдавніші казки?

- Про що були найдавніші казки?

- Хто з українських письменників звертався до жанру казки?

 

Складання діалогу.

♦ Складіть діалог з теми «Чому ти любиш казки?». Використовуйте якомога більше звертань.

Граматична робота.

♦ Поставте іменники у кличному відмінку, запишіть. З двома складіть речення.

Мама, матуся, ненька, тато, татко, бабуся, дідусь, дід, сестра, сестриця, брат, братик, тітонька, дядько.

Підсумок уроку.

Творча робота.

  • Які звертання ви знаєте в українському мовленнєвому етикеті? Запишіть декілька, продовживши запропонований ряд. Складіть речення з двома з них.                                       

Добродію, пане, ...

♦ Виразно прочитайте вірш «Звертання». Визначте його головну думку. Вивчіть напам'ять.

Чи всі ми вмієм спілкуватись.                 Багаті будьте, як земля. 

По-українськи привітатись?                             Веселі будьте, як весна! 

Чи всі вітання наші ґречні.                      І ви, добродію і пане, 

Теплом зігріті та сердечні?                     І ви, добродійко і панно, 

А є ж такі чудові форми:                         І господарко, й господине! 

Шановні і вельмишановні!                      І звертання кожне не єдине 

А побажання — теплі й щирі:                 Звучить яскраво і ласкаво!

Здорові будьте, як вода,

                                                   Д. Білоус

♦ Спитайте в матусі, яку колискову вона вам співала. Запишіть кілька рядків, у яких є звертання до маленької дитини.

Домашнє завдання (за вибором).

  • Складіть 4 – 5 речень зі звертаннями до своїх друзів.
  • Вправа з підручника.

 

 

НАЙБІЛЬШ УЖИВАНІ ВСТАВНІ СЛОВА (ПРАКТИЧНО). ВИДІЛЕННЯ ВСТАВНИХ СЛІВ НА ПИСЬМІ.

Культура мовлення. Правильне інтонування речень зі вставними словами.

Урок у 5 класі

Мета: ознайомити учнів із поняттям «вставні слова»; навчити учнів визначати вставні слова в реченні; формувати пунктуаційні вміння, зокрема вміння виділяти в тексті вставні слова комами; учити правильно інтонувати речення зі вставними словами; удосконалювати навички учнів складати висловлювання на вказану тему, працювати колективно та самостійно; розвивати логічне мислення, творчу уяву; виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, українська література, українознавство. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Спостереження над мовним матеріалом.

♦ Чим відрізняються речення? Який відтінок вносить виділене слово?

Варіант 1.

Завтра не варто вирушати в похід. Завтра буде сонце.

Варіант 2.

Мабуть, завтра не варто вирушати в похід. На щастя, завтра буде сонце.

Вивчення нового матеріалу.

 

Лінгвістичне дослідження.

♦  Проаналізуйте наведені речення. Заповніть праву колонку таблиці, вписавши значення вставного слова. Зробіть висновок про те, де можуть стояти в реченні вставні слова і що вони можуть означати.

Здається, погода обіцяє бути теплою.

 

Усі шкільні предмети, без сумніву, дуже важливі.

 

На диво, я швидко виконав усі домашні завдання.

 

За свідченнями вчених, людство наближається до екологічної катастрофи.

 

Він, як завжди, запізнився.

 

Отже, ми повинні вчити усі уроки.

 

Посміхайтеся, будь ласка.

 

Але, між нами кажучи, мова – це найголовніший шкільний предмет.

 

Пояснювальний диктант.

♦ Запишіть речення. Знайдіть вставні слова, поясніть їхнє значення та розділові знаки в реченнях зі вставними словами.

1. Осінь була суха, отже, зима буде суровою. 2. Здається, це річка блищить здалеку тонкою смужкою. 3. Дивна річ, холодне повітря робить людину бадьорішою, моторнішою. 4. Земля, як завжди, найбагатша. 5. На жаль, зима затрималася надовго. 6. Уявіть собі, саме журавлі принесли на своїх крилах весну.

Аудіювання.

♦  Прослухайте уважно текст.

Кожне суспільство має свої моральні цінності, що передаються з покоління в покоління. «Не хлібом єдиним живе людина» — це одна з моральних засад, що існує в суспільстві. Людина досягає успіху тоді, коли вона дбає не тільки про матеріальні речі. Чи можуть дім, машина, комп'ютер бути найважливішим для людини? Звичайно, ні. Матеріальні речі є лише помічниками. А духовну насолоду дають людині шанування родини, збереження духовних традицій, відданість у дружбі, закоханість у рідну мову, рідну пісню. Коли людина дбає про духовне, вона сама стає кращою, у неї поліпшуються стосунки з довколишнім світом і вона стає успішною в усіх своїх починаннях.

Бесіда за змістом тексту.

Ø Чи згодні ви з головною думкою тексту?

Ø Чому дім, машина, комп'ютер — не найважливіше для людини?

Ø Знайдіть у тексті вставне слово, поясніть його значення.

Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником.

Прочитайте параграф підручника. Виконайте вправу.

Коментоване письмо.

♦ Прочитайте речення. Знайдіть звертання та вставні слова. Поясніть розділові знаки.

1. Діти, зрозуміли умову задачі? 2. Діти, напевно, зрозуміли умову задачі. 3. Друзі, одержали листа від київських школярів? 4. Друзі, безумовно, одержали листа від київських школярів.

Систематизація й узагальнення.

Творча робота.

♦ Доповніть указаний текст вставними словами. Запишіть, розставляючи розділові знаки.

Синиця

Цю пташку зустрінеш ... у місті і в селі. Зимою вона ... прилетить до вікна. Постукає дзьобиком нагадає про себе. Діти нагодуйте мене!

Зате влітку синиць не видно. Весь літній день вони ... у справах, їм треба ... нагодувати своїх діточок. Ось і в'ються пташки від гнізда до яблуні гусениць збирають.

Синтаксичний розбір речення.

♦ Зробіть синтаксичний розбір речення.

Сонечко, ти, можливо, зігрієш нас у цей зимовий прохолодний час.

Підсумок уроку.

Рефлексія.

♦ Заповніть таблицю, оцінивши свої знання з теми.

Назва теми

Усе розумію і вмію

Знаю теоретично, але допускаю помилки

Не все розумію

Однорідні члени

 

 

 

Звертання

 

 

 

Вставні слова

 

 

 

 

Тестування.

♦ Оберіть правильну відповідь.

1.  Яке речення має вставне слово?

А Ніхто, певна річ, не зміг дати правильні вказівки. 

Б Нарешті встановилася добра погода. 

В Все можливо сьогодні на уроці.

2.  У якому реченні є звертання?

А Ластівка прилетіла до мого віконця.

Б Ластівко моя, як я люблю тебе!

В Ластівки шукали їжу для своїх діточок.

3.  У якому реченні правильно виділено вставне слово? (Розділові знаки не розставлені)

А Щастя її було безмежним.

Б В сінях на щастя не було стелі.

В Щастя мета кожної людини.

4.  У якому реченні правильно виділено звертання? (Розділові знаки не розставлені)

А Коли б ти нічко швидше минала (Леся Українка).

Б Запам'ятайте це місце.

В Ой на морі хвиля грала.

5.  У якому реченні правильно розставлені розділові знаки при звертанні?

А Краю мій, краю кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

Б Краю мій краю, кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

В  Краю мій, краю, кращого за тебе я в житті не знаю (В. Сосюра).

6. У якому реченні правильно розставлені розділові знаки при

вставному слові?

А Гірських вершин досягають, на жаль, не тільки орли (О.Довженко).

Б Гірських вершин досягають на жаль, не тільки орли (О.Довженко).

В  Гірських вершин досягають, на жаль не тільки орли (О.Довженко).

Домашнє завдання (за вибором).

♦ Складіть 4 – 5 речень про своє хобі, використовуючи вставні слова.

 

Гімназійні новини

148 випускників хмельницьких шкіл отримали золоті та срібні медалі! 
Ці хлопці та дівчата - приклад працьовитості та цілеспрямованості!

Гімназисти - одинадцятикласники отримали 17 медалей. Міський голова Олександр Симчишин привітав випускників з успішним закінченням важливого етапу у житті.

... Читати далі »

Переглядів: 24 | Дата: 27.06.2019

Гімназисти зібрали 540 кг макулатури.

Дякуємо всім, хто долучився!

   

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Молодіжний центр у Хмельницькому надає унікальні можливості! 

Вкотре учасники Ради міського учнівського самоврядування "Нова генерація міста" зібрали усю активну учнівську молодь у стінах новоствореного Молодіжного центру. Активними учасниками тренінгів, ігор та цікавих гутірок стали гімназисти: Журавель Дарина, Сокіл Анастасія, Гринякова Дарина та Дмитренко Карина.
Дякуємо організаторам за запрошення!< ... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Учні 5(9)-В класу зустрілись із координатором громадської організації «Центр UA» Черненко Олегом Анатолійовичем. Говорили про роботу сайту «Ліга волонтерів».

Переглядів: 25 | Дата: 16.05.2019

Долучіться до флешмобу!

Вдягніть у цей день вишиванку!

Переглядів: 28 | Дата: 16.05.2019

Одне з головних завдань дорослих — зробити так, щоб майбутнє дітей було безпечним. З цією метою в гімназії №1 м. Хмельницького провели День цивільного захисту, під час якого спеціалісти-вибухотехніки, пожежники та медики розповіли дітям, як діяти у екстремальних ситуаціях, щоб вберегти своє життя та життя оточуючих.

https://www.facebook.com/policia.Khmelnytskoi.oblasti/videos/6489 ... Читати далі »

Переглядів: 35 | Дата: 27.04.2019

З 1 по 30 квітня в Україні проходить благодійний збір коштів для дітей з вадами серця під гаслом “Дитяче серденько, живи!”

Мета –  придбання кардіологічного медичного обладнання для дитячих лікарень кожної області України. До акції долучились гімназисти. Волонтерами цьогоріч стали учениці 5(10)-В класу Нестерук Катер ... Читати далі »

Переглядів: 51 | Дата: 25.04.2019

Учасниця гімназійної команди «Еврика» Гринякова Дарина побувала на класному заході - відкриття осередку для активної молоді нашого міста. Молодіжний Центр - це простір, платформа для комунікації молоді з молоддю та  молоді з владою. Тут будуть відбуватися семінари, тренінги, навчання. Одним словом - формуватися лідерські якості в активної молоді.

... Читати далі »

Переглядів: 37 | Дата: 19.04.2019

1 2 3 ... 54 55 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1