Меню сайту
Календар
«  Липень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Лідія ФЕДОРЧУК,

спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

ПРЕФІКСОЇДИ ПІВ-, НАПІВ- ЯК СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ.

Урок у 6 класі

         Мета: поглибити  знання учнів про складноскорочені слова та їх творення;  ознайомити з правилами написання слів із пів-; формувати вміння й навички правопису слів  з  пів-, напів-; розвивати творчі вміння використовувати слова з пів-  для побудови власних висловлювань; за допомогою  дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас  учнів,  виховувати повагу до рідного слова.

            Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Перебіг уроку

            І.Актуалізація знань та умінь учнів із теми «Словотвір».

Бліц-опитування.

- Що вивчає словотвір?

- Які є способи словотвору?

- Які способи словотвору є морфологічними, а які неморфологічними?

- Як можуть писатися складні слова?

- Як пишуться складні слова, утворені від підрядних словосполучень?

- Як пишуться складні слова, утворені від  сурядних сполучень слів?

- Яка роль голосних  [о] або [е] у творенні складних слів?

Перевір себе.

            ♦ Виписати слова у чотири колонки:

☻утворені суфіксально;                             ☻утворені префіксально;

☻утворені від сурядних сполучень слів; ☻утворені від підрядних словоспролучень.

            Взаємодія, святковий, далекосяжний, придумав, яскраво-червоний, книгообмін, дійовий, одинак, вивчити, світло-жовтий, увібрати, добробут, кіловат-година, паросток, світлочутливий, сталево-сріблястий, з’єднати, волелюбний, скляний.

            Ключ. Із  других букв має скластися закінчення вислову В.Дрозда: “Кожна людина, навіть найпростіша,… ….(  відкриває світ заново).

Творче моделювання.

            ♦ Утворити  із  поданих  словосполучень складні слова  і пояснити їх правопис:

будова нова                                      

сніг білий

будує машини

бетон із залізом

зелений вічно

            ♦  Утворити із поданих сполук слів лексеми  і пояснити їх правопис:

і всесвітній, і історичний                                                 

і північний, і східний

і темний, і зелений

і синій, і жовтий

жовтий аж гарячий

і хитрий, і мудрий

і злий, і ворожий

            ІІ. Мотиваційний  момент уроку.

Робота з мультимедією.

            Піввідра,  півлимона,  піваршина,    півогірка, півострова,  пів’яблука,   пів’ящика,

пів-України, пів-Європи, пів-Хмельницького,  о пів на десяту,   о пів на чотирнадцяту.

Лінгвістичне спостереження.

- Визначте спосіб творення слів.

- Яку спільну частину мають ці слова?

- Як можуть писатися слова із пів-?

- Як пишуться слова з пів-,  якщо друга частина є загальна назва?

- Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є власна назва?

- Коли пишуться слова з пів- окремо (у висловах, що позначають час)?

            ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Робота з підручником.

            ♦ Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 92).

- Чи правильні висновки про правопис слів з пів- ми зробили на основі спостереження?

            ІY. Виконання практичних завдань на закріплення вивченого.

Вправа 194 (усно).

Словниковий диктант.

            ♦ Записати під  диктовку слова, пояснити правопис за допомогою правил.

            Піввулиці, пів-Києва,  півдня, півозера, пів’яблука, півуроку, пів-Азії, пів-Одеси, півострів, півострова, півстоліття, півтонни, півкілограма, напівзнання, напівпоклін;  далеко-далеко, тишком-нишком,  більш-менш,  кінця-краю;  блок-схема,    прем’єр-міністр,  віце-прем’єр,  авіабаза,  радіоцентр,   фотоелемент.

   

Вправа 195 (усно ).

Я редактор.

         ♦ Прочитати текст. Знайти помилки.

         Напів  богом  був  Володимер  для  народу  в часи   свого   правління,  тому  що  будь-хто  міг  прийти на  князівський  двір,  до  князівського  столу – такими  були  старовині  звичаї   словян:  нагодувати голодного,  дати  притулок  мандрівнику. Після  смерті   Володимир Великий  був   канонізований  церквою   й  дістав  імя  Святий.

Творче завдання.

            ♦ Побудувати діалог на  тему  «Чому Володимира Святославича назвали Великим?», використовуючи  слова з пів-, напів-.

            Y. Підсумок уроку.

Рефлексія.

- Над якою темою працювали на уроці?

- Що слід знати,  пишучи слова з  пів-, напів-?                                                                                                           

- Що цікавого ви дізналися про Володимира Великого?

            YІ. Домашнє завдання: §17, С. 92., впр. 198 + з орфографічного  словника  виписати 10 слів із  пів-, напів.

 

                               Література

  1. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Підручник. 6 кл. – К.: Видавництво «Основа», 2011. – 288 с.
  2. Плющ М.Я. Граматика української мови. Морфеміка. Словотвір. Морфологія. Підручник. 2-е видання, доповнене. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 328 с.
  3. Словник фразеологізмів української мови / Уклад.: В.М. Білоноженко та ін. – К.: Наукова думка, 2003. – 1104 с.
  4. Сучасний орфографічний словник української мови: 180000 слів / Уклад.: В.В. Дубічинський, Н.Я. Косенко. – Х.: ВД «Школа», 2009. – 1024 с.
  5. Український правопис / Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К.: Наукова думка, 2008. – 288 с.
  6. sum.in.ua.

 

Гімназійні новини

148 випускників хмельницьких шкіл отримали золоті та срібні медалі! 
Ці хлопці та дівчата - приклад працьовитості та цілеспрямованості!

Гімназисти - одинадцятикласники отримали 17 медалей. Міський голова Олександр Симчишин привітав випускників з успішним закінченням важливого етапу у житті.

... Читати далі »

Переглядів: 24 | Дата: 27.06.2019

Гімназисти зібрали 540 кг макулатури.

Дякуємо всім, хто долучився!

   

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Молодіжний центр у Хмельницькому надає унікальні можливості! 

Вкотре учасники Ради міського учнівського самоврядування "Нова генерація міста" зібрали усю активну учнівську молодь у стінах новоствореного Молодіжного центру. Активними учасниками тренінгів, ігор та цікавих гутірок стали гімназисти: Журавель Дарина, Сокіл Анастасія, Гринякова Дарина та Дмитренко Карина.
Дякуємо організаторам за запрошення!< ... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 21.05.2019

Учні 5(9)-В класу зустрілись із координатором громадської організації «Центр UA» Черненко Олегом Анатолійовичем. Говорили про роботу сайту «Ліга волонтерів».

Переглядів: 25 | Дата: 16.05.2019

Долучіться до флешмобу!

Вдягніть у цей день вишиванку!

Переглядів: 28 | Дата: 16.05.2019

Одне з головних завдань дорослих — зробити так, щоб майбутнє дітей було безпечним. З цією метою в гімназії №1 м. Хмельницького провели День цивільного захисту, під час якого спеціалісти-вибухотехніки, пожежники та медики розповіли дітям, як діяти у екстремальних ситуаціях, щоб вберегти своє життя та життя оточуючих.

https://www.facebook.com/policia.Khmelnytskoi.oblasti/videos/6489 ... Читати далі »

Переглядів: 35 | Дата: 27.04.2019

З 1 по 30 квітня в Україні проходить благодійний збір коштів для дітей з вадами серця під гаслом “Дитяче серденько, живи!”

Мета –  придбання кардіологічного медичного обладнання для дитячих лікарень кожної області України. До акції долучились гімназисти. Волонтерами цьогоріч стали учениці 5(10)-В класу Нестерук Катер ... Читати далі »

Переглядів: 51 | Дата: 25.04.2019

Учасниця гімназійної команди «Еврика» Гринякова Дарина побувала на класному заході - відкриття осередку для активної молоді нашого міста. Молодіжний Центр - це простір, платформа для комунікації молоді з молоддю та  молоді з владою. Тут будуть відбуватися семінари, тренінги, навчання. Одним словом - формуватися лідерські якості в активної молоді.

... Читати далі »

Переглядів: 37 | Дата: 19.04.2019

1 2 3 ... 54 55 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1