Меню сайту
Календар
«  Листопад 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Лідія ФЕДОРЧУК,

спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького

ПРЕФІКСОЇДИ ПІВ-, НАПІВ- ЯК СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ.

Урок у 6 класі

         Мета: поглибити  знання учнів про складноскорочені слова та їх творення;  ознайомити з правилами написання слів із пів-; формувати вміння й навички правопису слів  з  пів-, напів-; розвивати творчі вміння використовувати слова з пів-  для побудови власних висловлювань; за допомогою  дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас  учнів,  виховувати повагу до рідного слова.

            Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Перебіг уроку

            І.Актуалізація знань та умінь учнів із теми «Словотвір».

Бліц-опитування.

- Що вивчає словотвір?

- Які є способи словотвору?

- Які способи словотвору є морфологічними, а які неморфологічними?

- Як можуть писатися складні слова?

- Як пишуться складні слова, утворені від підрядних словосполучень?

- Як пишуться складні слова, утворені від  сурядних сполучень слів?

- Яка роль голосних  [о] або [е] у творенні складних слів?

Перевір себе.

            ♦ Виписати слова у чотири колонки:

☻утворені суфіксально;                             ☻утворені префіксально;

☻утворені від сурядних сполучень слів; ☻утворені від підрядних словоспролучень.

            Взаємодія, святковий, далекосяжний, придумав, яскраво-червоний, книгообмін, дійовий, одинак, вивчити, світло-жовтий, увібрати, добробут, кіловат-година, паросток, світлочутливий, сталево-сріблястий, з’єднати, волелюбний, скляний.

            Ключ. Із  других букв має скластися закінчення вислову В.Дрозда: “Кожна людина, навіть найпростіша,… ….(  відкриває світ заново).

Творче моделювання.

            ♦ Утворити  із  поданих  словосполучень складні слова  і пояснити їх правопис:

будова нова                                      

сніг білий

будує машини

бетон із залізом

зелений вічно

            ♦  Утворити із поданих сполук слів лексеми  і пояснити їх правопис:

і всесвітній, і історичний                                                 

і північний, і східний

і темний, і зелений

і синій, і жовтий

жовтий аж гарячий

і хитрий, і мудрий

і злий, і ворожий

            ІІ. Мотиваційний  момент уроку.

Робота з мультимедією.

            Піввідра,  півлимона,  піваршина,    півогірка, півострова,  пів’яблука,   пів’ящика,

пів-України, пів-Європи, пів-Хмельницького,  о пів на десяту,   о пів на чотирнадцяту.

Лінгвістичне спостереження.

- Визначте спосіб творення слів.

- Яку спільну частину мають ці слова?

- Як можуть писатися слова із пів-?

- Як пишуться слова з пів-,  якщо друга частина є загальна назва?

- Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є власна назва?

- Коли пишуться слова з пів- окремо (у висловах, що позначають час)?

            ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Робота з підручником.

            ♦ Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 92).

- Чи правильні висновки про правопис слів з пів- ми зробили на основі спостереження?

            ІY. Виконання практичних завдань на закріплення вивченого.

Вправа 194 (усно).

Словниковий диктант.

            ♦ Записати під  диктовку слова, пояснити правопис за допомогою правил.

            Піввулиці, пів-Києва,  півдня, півозера, пів’яблука, півуроку, пів-Азії, пів-Одеси, півострів, півострова, півстоліття, півтонни, півкілограма, напівзнання, напівпоклін;  далеко-далеко, тишком-нишком,  більш-менш,  кінця-краю;  блок-схема,    прем’єр-міністр,  віце-прем’єр,  авіабаза,  радіоцентр,   фотоелемент.

   

Вправа 195 (усно ).

Я редактор.

         ♦ Прочитати текст. Знайти помилки.

         Напів  богом  був  Володимер  для  народу  в часи   свого   правління,  тому  що  будь-хто  міг  прийти на  князівський  двір,  до  князівського  столу – такими  були  старовині  звичаї   словян:  нагодувати голодного,  дати  притулок  мандрівнику. Після  смерті   Володимир Великий  був   канонізований  церквою   й  дістав  імя  Святий.

Творче завдання.

            ♦ Побудувати діалог на  тему  «Чому Володимира Святославича назвали Великим?», використовуючи  слова з пів-, напів-.

            Y. Підсумок уроку.

Рефлексія.

- Над якою темою працювали на уроці?

- Що слід знати,  пишучи слова з  пів-, напів-?                                                                                                           

- Що цікавого ви дізналися про Володимира Великого?

            YІ. Домашнє завдання: §17, С. 92., впр. 198 + з орфографічного  словника  виписати 10 слів із  пів-, напів.

 

                               Література

  1. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Підручник. 6 кл. – К.: Видавництво «Основа», 2011. – 288 с.
  2. Плющ М.Я. Граматика української мови. Морфеміка. Словотвір. Морфологія. Підручник. 2-е видання, доповнене. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 328 с.
  3. Словник фразеологізмів української мови / Уклад.: В.М. Білоноженко та ін. – К.: Наукова думка, 2003. – 1104 с.
  4. Сучасний орфографічний словник української мови: 180000 слів / Уклад.: В.В. Дубічинський, Н.Я. Косенко. – Х.: ВД «Школа», 2009. – 1024 с.
  5. Український правопис / Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К.: Наукова думка, 2008. – 288 с.
  6. sum.in.ua.

 

Гімназійні новини

Гімназистки взяли участь у кубку Хмельницької області з чирлідингу. Дівчата-учасниці вибороли почесне 3 місце.

... Читати далі »

Переглядів: 6 | Дата: 16.11.2019

Вітаємо учасників брейн-рингу:

Журавель Дарину

Гринякову Дарину

... Читати далі »

Переглядів: 8 | Дата: 16.11.2019

 

15 листопада у гімназії відбувся круглий стіл у форматі «Світового кафе» до Всесвітнього дня толерантності.

На чотирьох локаціях обговорили питання рівності прав людини, застарілих гендерних стереотипів, дізналися про можливості самореалізації молоді, дискутували про реалії дотримання прав людини та шляхи вирішення даних проблем.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 16.11.2019

Працівники роти поліції особливого призначення ГУНП в Хмельницькій області провели незвичайний інтерактивний урок із Захисту Вітчизни для гімназистів.

Старшокласників поліцейські познайомили з роботою поліцейських, показали технічне оснащення та озброєння, яке використовують у роботі. Правоохоронці, розповіли про навчальні заклади системи МВС та умови вступу до них.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 15.11.2019

Гімназіна команда «Еврика» розпочала підготовку до участі у історико-правовому брейн-ринзі  сезону 2019 року між учнями 9-11 класів шкіл міста.

 

... Читати далі »

Переглядів: 25 | Дата: 27.10.2019

Гімназисти-дев’ятикласники мали нагоду поспілкуватись із міським головою Олександром Симчишиним у рамках проекту "Вивчай Україну", реалізованого нашим міським архівним відділом. Діалог був цікавим та змістовним. Почали з проблем шкільних, а завершили загальноміськими. Молодь дізналась про цікаві плани міської влади щодо реалізації молодіжної політики у місті, адже розвитку лідерських якостей молоді у нашому місті приділяється велика увага та сприяння. 

... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 27.10.2019

Годину тривала екскурсія міською радою, на яку завітали учні п’ятих класів гімназії №1. Керуюча справами Юлія Сабій показала малечі сесійну залу та розповіла про роботу міської ради.Також ознайомила гімназистів із роботою електронної системи для голосування та офіційною символікою міської ради.

Із великим захопленням гімназисти обирали серед однокласників міського голову, а також його заступників та секретаря місько ... Читати далі »

Переглядів: 15 | Дата: 27.10.2019

Збірна команда 1(5)-2(6) класів у футбольних змаганнях перемогла команду НВК N7 з рахунком 5:4. Гра була дуже напружена, вирішальний гол на останній хвилині забив Сич Ростислав. Вітаємо!

Переглядів: 14 | Дата: 24.10.2019

Хто такі судді – дізнавалися учні 2(6)-Б класу.
Чим займаються судді і чому суд апеляційний – на ці питання під час екскурсії отримали відповідь гімназисти. Традиційно, найбільше дітям хотілося приміряти мантію і побувати у ролі судді. 
Зацікавлено і  серйозно слухали про те, які справи розглядає суд, хто окрім судді бере участь у процесі, за якими принципами він відбувається і які вимоги до суддівської професії.
Зустріч проходила у рамках просвітницького проекту Хмельницького апеляційного суду  «Зрозуміле парвосуддя».
... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 19.10.2019

У гімназії закінчилась чергова благодійна акція «Гостинець воїну». Гімназисти, їх батьки та педагоги активно долучились до збору провіанту для захисників миру на Сході. Найменші гімназисти виготовили власноруч янголи-обереги та підготували малюнки для військових. Усе зібране представники волонтерської групи гімназії передали групі волонтерів благодійного фонду «Подих надії нації» та Армія SOS Хмельницький Обласного благодійного фонду «Центр добриня», які незабаром вирушають із волонтерською місією у зону ООС. ... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 19.10.2019

1 2 3 ... 57 58 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1