Меню сайту
Календар
Архів записів
|
Лідія ФЕДОРЧУК, спеціаліст вищої категорії, старший учитель Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького ПРЕФІКСОЇДИ ПІВ-, НАПІВ- ЯК СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ. Урок у 6 класі Мета: поглибити знання учнів про складноскорочені слова та їх творення; ознайомити з правилами написання слів із пів-; формувати вміння й навички правопису слів з пів-, напів-; розвивати творчі вміння використовувати слова з пів- для побудови власних висловлювань; за допомогою дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до рідного слова. Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань. Перебіг уроку І.Актуалізація знань та умінь учнів із теми «Словотвір». Бліц-опитування. - Що вивчає словотвір? - Які є способи словотвору? - Які способи словотвору є морфологічними, а які неморфологічними? - Як можуть писатися складні слова? - Як пишуться складні слова, утворені від підрядних словосполучень? - Як пишуться складні слова, утворені від сурядних сполучень слів? - Яка роль голосних [о] або [е] у творенні складних слів? Перевір себе. ♦ Виписати слова у чотири колонки: ☻утворені суфіксально; ☻утворені префіксально; ☻утворені від сурядних сполучень слів; ☻утворені від підрядних словоспролучень. Взаємодія, святковий, далекосяжний, придумав, яскраво-червоний, книгообмін, дійовий, одинак, вивчити, світло-жовтий, увібрати, добробут, кіловат-година, паросток, світлочутливий, сталево-сріблястий, з’єднати, волелюбний, скляний. Ключ. Із других букв має скластися закінчення вислову В.Дрозда: “Кожна людина, навіть найпростіша,… ….( відкриває світ заново). Творче моделювання. ♦ Утворити із поданих словосполучень складні слова і пояснити їх правопис: будова нова сніг білий будує машини бетон із залізом зелений вічно ♦ Утворити із поданих сполук слів лексеми і пояснити їх правопис: і всесвітній, і історичний і північний, і східний і темний, і зелений і синій, і жовтий жовтий аж гарячий і хитрий, і мудрий і злий, і ворожий ІІ. Мотиваційний момент уроку. Піввідра, півлимона, піваршина, півогірка, півострова, пів’яблука, пів’ящика, пів-України, пів-Європи, пів-Хмельницького, о пів на десяту, о пів на чотирнадцяту. Лінгвістичне спостереження. - Визначте спосіб творення слів. - Яку спільну частину мають ці слова? - Як можуть писатися слова із пів-? - Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є загальна назва? - Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є власна назва? - Коли пишуться слова з пів- окремо (у висловах, що позначають час)? ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Робота з підручником. ♦ Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 92). - Чи правильні висновки про правопис слів з пів- ми зробили на основі спостереження? ІY. Виконання практичних завдань на закріплення вивченого. Вправа 194 (усно). Словниковий диктант. ♦ Записати під диктовку слова, пояснити правопис за допомогою правил. Піввулиці, пів-Києва, півдня, півозера, пів’яблука, півуроку, пів-Азії, пів-Одеси, півострів, півострова, півстоліття, півтонни, півкілограма, напівзнання, напівпоклін; далеко-далеко, тишком-нишком, більш-менш, кінця-краю; блок-схема, прем’єр-міністр, віце-прем’єр, авіабаза, радіоцентр, фотоелемент.
Вправа 195 (усно ). Я редактор. ♦ Прочитати текст. Знайти помилки. Напів богом був Володимер для народу в часи свого правління, тому що будь-хто міг прийти на князівський двір, до князівського столу – такими були старовині звичаї словян: нагодувати голодного, дати притулок мандрівнику. Після смерті Володимир Великий був канонізований церквою й дістав імя Святий. Творче завдання. ♦ Побудувати діалог на тему «Чому Володимира Святославича назвали Великим?», використовуючи слова з пів-, напів-. Y. Підсумок уроку. Рефлексія. - Над якою темою працювали на уроці? - Що слід знати, пишучи слова з пів-, напів-? - Що цікавого ви дізналися про Володимира Великого? YІ. Домашнє завдання: §17, С. 92., впр. 198 + з орфографічного словника виписати 10 слів із пів-, напів.
Література
|
Гімназійні новини
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||