Меню сайту
Календар
«  Листопад 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Наталія КУНДЕЛЬСЬКА,

вчитель української мови та

літератури вищої категорії,

вчитель-методист

Хмельницької гімназії № 1

імені Володимира Красицького

 

РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ.

КОМА МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ.                                                                                                  Урок у 5 класі.

Мета: поглибити поняття про однорідні члени речення, формувати вміння визначати у реченнях однорідні члени, розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними членами; формувати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами, складати речення з однорідними членами; розвивати  логічне мислення, спостережливість, пам’ять, емоції, естетичні почуття; виховувати любов до прекрасного.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

Вивчення нового матеріалу.

  ♦ Прочитайте записані на дошці речення. Знайдіть у кожному реченні слова, що відповідають на одне й те ж питання. Простежте, 

  • як характеризують вони предмет (з одного й того ж боку),
  • чи відносяться до одного й того ж члена речення,
  • з якою інтонацією вимовляються,
  • як поєднуються між собою,
  • яким членом речення виступають,
  • які розділові знаки ставляться між ними?

Старий  Музикант  ніжно й замріяно грав на флейті. До його  незвичайної тихої пісні прислухалися і пташки, і дерева, й осінні квіти. Навіть Вітер стих, приліг і слухав веселі й сумні, тривожні й радісні звуки флейти. Грав музикант про сонце, про біленьку хмаринку, про пташину й  про щасливі  дитячі очі.

Висновок: Які члени речення називаються однорідними?

 Робота з  підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Виконання  вправ на закріплення.

Вибірковий диктант.

♦  Випишіть однорідні головні члени речення.

Яблуні з червонобокими яблучками на гіллі,  з різнобарвним листям вишня й суха старенька груша, слухаючи музику, поринули в спогади. А мелодія така незвичайна, дивна, чарівна.  Пелюстки та листочки троянд, жоржин, хризантем  струшували чи краплинки роси, чи слізки…

Творче моделювання.

♦ Сконструюйте речення, доповнивши їх однорідними другорядними членами речення.

1. ~,  і ~, і ~  листочки тихо падають під ноги  (означення).

2. У _ ._. ,  _ ._.  та  _ ._. дерева вкриті  осіннім золотом (обставина).

3.Не цвітуть вже в саду­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ на радість _  _ _, _ _та _ _, не видно ні _ _, ні_ _ (додаток).

Проблемне питання.

♦  Прочитайте. Визначте однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки (чому не потрібна кома перед сполучником і (1 речення); поясніть розділові знаки перед сполучником та (2-4 речення)   Вкажіть, якими засобами зв’язку поєднуються однорідні члени речення.

 1.Мелодія флейти впліталася в осінню тишу, і в павутинки бабиного літа і несподівано затихала… 2.Вітер підвівся з-за куща, підлетів до флейти та й подув з усієї сили. 3.Загула, застогнала флейта, мов осіння негода під стріхою, та не заграла. 4.Дув, дув Вітер, та флейта не слухала його, не грала.

Синтаксичний практикум.

♦  Запишіть речення, вставляючи розділові знаки. Поясніть, якими членами речення  виступають однорідні члени речення.

1.«Чому, чому ж це так?» - думав Вітер. 2. - Я можу вирвати дуба з корінням, скинути дах з хати, та не можу заграти на флейті.3.Чого ж флейта не підкоряється мені, не грає?» 4. Яблуні  і вишні,  старенька груша  й маленькі кущики  здивовано дивилися на Вітра й сумно хитали гіллям. 5. Калина  опустила додолу  і кетяги, і листя  й почервоніла… (За тв. В. Сухомлинського).

Бесіда.

  • Які риси характеру властиві Вітрові? (гординя, зарозумілість, зневага, пихатість).
  • Якими рисами наділені інші дерева? Відповідаючи, використовуйте однорідні члени речення (смиренність, простота, покора, лагідність).
Творча хвилинка.

♦  Напишіть невеликий роздум і  дайте відповіді на подані  питання, увівши в речення однорідні члени речення.    

1.     Чому флейта не підкорилася Вітрові?                                                                                            

2.     Чому почервоніла Червона Калина, слухаючи Вітра?

3.     Про  що згадала Стара Груша, слухаючи мелодію флейти?

Гординя є дуже небезпечною для людей, тому що вона може привести і нерідко приводить до непередбачених, навіть важких наслідків. Кожну людину Господь наділив якимось особливим талантом, призначив для виконання певної важливої справи, яку може здійснити лише ця людина. Хтось добре малює, а хтось зачудовує оточуючих прекрасним співом, хтось має хист до військової справи, а хтось є здібним політиком. Однак таланти, дані нам Творцем, не є приводом хизуватися своїми здібностями, підноситися над іншими людьми, а тим більше принижувати їх.

Григорій Сковорода говорив, що  кожен має робити те, до чого відчуває найбільше поклик... «Роби те, до чого народжений, будь справедливий і миролюбний громадянин, і досить з тебе». Птах  може навчитися літати , але не черепаха».

Найбільша справа, коли вона без природженостi робиться, втрачає свою честь і вартiсть. Ніхто не пожне  мiцної слави  від будь-якого покликання,  якщо  працю  за  цим  покликанням не вважатиме за  найсолодшу, більшу  вiд самої слави втiху.

Гординя – занадто висока думка про себе та свої можливості і зневага до Бога й людей, пихатість (це речення записуємо в зошити).

Перевірка  творчої роботи.
Підбиття  підсумків  уроку. Повторення й узагальнення вивченого.
  • Які члени речення називаються однорідними?  Навести приклади.
  • Які члени речення можуть бути однорідними?
  • Як поєднуються між собою однорідні члени речення? 
  • Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
  • З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними членами?

Домашнє завдання.  Напишіть творчу роботу «Людину не прикрашає ні марнославство, ні надмірне хизування, ані самохвальство».

 

 

Леся ПОПЕРЕЧНА,

вчитель української мови

та літератури І категорії

Хмельницької гімназії № 1

 імені Володимира Красицького

 

ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Урок у 5 класі

Мета: поглибити знання учнів з теми «Однорідні члени реченні», удосконалювати  вміння визначати однорідні члени речення, ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розвивати навички поширювати речення однорідними членами, тренувати пам’ять, формувати культуру мовлення, мислення, увагу; виховувати любов до пам’яток історії.

Тип уроку: засвоєння навичок і вмінь.

Вид уроку: віртуальна екскурсія.

Обладнання: мультимедійна система, роздавальні картки, ілюстративний матеріал «7 чудес Хмельниччини», таблиці.

Епіграф уроку:

Далекий і важкий шлях до інших світів,

 і він починається зі шкільної парти.

                                                                                       Ю.О.Гагарін

Перебіг уроку.

Організація початку уроку.

Визначення теми й мети уроку.

Сьогодні я пропоную вам здійснити екскурсію сімома чудесами Хмельниччини і повторити все, що ми знаємо про однорідні члени речення, зробити ще один крок до свого успіху. Як казав перший космонавт Ю.О.Гагарін: «Далекий і важкий шлях до інших світів і він починається зі шкільної парти».

Візьміть ці маленькі світи і зберігайте протягом усього уроку, зігрівайте своєю енергією, що допоможе вам досягти успіху. Я вірю, що серед вас є майбутні підкорювачі нових світів. Але тільки сумлінна праця допоможе наблизитись до мети.

Щоб крокувати далі, потрібно повторити все, що вивчено раніше.

Актуалізація опорних знань.

Тестування.

  1. Виберіть неправильне твердження. Однорідні члени речення:

а) належать до одного й того самого слова;

б) відповідають на одне й те саме питання;

в) вказують тільки на ознаку предмета;

г) виступають одним і тим самим членом речення.

  1. Виберіть правильну відповідь. Однорідні члени речення можуть поєднуватися за допомогою:

а) сполучників;

б) прийменників;

в) займенників;

г) обставин.

  3. Якщо декілька  однорідних членів речення з’єднані за допомогою сполучника і (й, та), що повторюється, кому ставлять перед:

 а) першим і наступним сполучниками і;

б) другим і наступним сполучниками і;

в) третім і наступним сполучниками і.

  4. Однорідні члени речення – це:

а) члени речення, що становлять його граматичну основу;

б) усі члени речення, крім головних;

в) члени речення, які відповідають на одне й те питання та відносяться до одного й того самого члена речення;

г) слова, що називають того, до кого звертаються.

  5. Після узагальнювального слова, що стоїть перед однорідними членами, ставиться:

а) кома;

б) двокрапка;

в) крапка з комою;

г) тире.

  6. Перед узагальнювальним словом при однорідних членах речення ставиться:

а) кома;

б) двокрапка;

в) крапка з комою;

г) тире.

1

2

3

4

5

6

в

а

б

в

б

г

Взаємоперевірка.

 

 

 

Засвоєння набутих знань.

Розпочинаємо екскурсію 7 чудесами Хмельниччини.

Робота з сигнальними картками.

♦ Читайте текст, коли відбувається перелік однорідних членів речення, піднімайте угору картку.

Покровська церква у с. Сутківці.

Покровська церква у селі Сутківці – красуня Хмельниччини та України. Стоїть вона посеред села, а навколо неї ряд високих та струнких беріз. Сутківська церква – справжній невеликий оборонний замок. Збудовано храм у 1467 році. Споруда двоповерхова. На першому поверсі знаходиться церква, а на другому розміщені колишні оборонні споруди. Вона справжнє диво та окраса Хмельниччини.

Відновлення тексту.

♦ Доповніть текст другорядними членами речення.

Подільські Товтри.

Національний природний парк "Подільські Товтри" створено згідно з Указом Президента України від 27 червня 1996 року. За площею (261316 га) парк  є найбільшим та ….. у Європі. Для території парку характерне поєднання неповторних, …, … природних багатств та історико-культурної спадщини. Поверхня Товтр має мальовничий та … вигляд. Рослинний покрив національного природного парку формують діброви, знаходяться під охороною старовинні парки та ….

Вибірково-розподільна робота.

♦ Випишіть однорідні члени речення.

Палацовий комплекс князів Сангушків в Ізяславі

Перлиною містечка Ізяслав можна вважати садибний комплекс князів Сангушків. Занедбаний палац славиться тисячолітньою історією свого існування. Весь ансамбль у стилі пізнього бароко був виконаний під керівництвом італійського архітектора Пауло-Антонiо Фонтанау 1746 – 1750 р.р.  Прикрашено його було відповідним чином. До цього унікального архітектурного ансамблю входили замок-палац, подвір’я з аркадами та службовими приміщеннями, місточок, залишки оборонних укріплень та флігель. У палаці зберігалися справжні скарби: родовий князівський архів, рідкісна бібліотека, чудові меблі. Королі та імператори були почесними гостями віталень палацу. Комплекс вражає відвідувачів своїми масштабами.

Я - редактор.

♦ Відредагуйте текст. Поставте розділові знаки при однорідних членах речення.

Садово-парковий ансамбль у селі Самчики.

Село Самчики розташоване на берегах річки Случ у Старокостянтинівському районі. У цьому селі є палац. Він належав князям Острозьким Заславським і Любомирським. Територію палацу обгороджено кам’яним муром. При в’їзді гостей маєтку зустрічають та проводжають красиві величні кам'яні леви. Садово-парковий ансамбль розташований на великій території. Він приваблює гостей унікальними рослинами  алеями та озерцем.

Розподільне письмо.

♦ Випишіть із тексту однорідні члени речення. (1ряд – додатки, 2 ряд – означення, 3 ряд – обставини). Три учні працюють біля дошки.

 

Фортеця у Меджибожі

Фортеця у Меджибожі – велика давня споруда на Хмельниччині. Вона розташована між річками Південний Буг і Бужок.  Перші древньоруські укріплення зведені ще до монгольського нашестя. Своєю могутністю та величчю фортеця приваблює українських та іноземних туристів. Із 2001 року будівля – історико-культурний заповідник.

«Живі члени речення».

♦ Складіть схему останнього речення.

Кам’янець-Подільський замок

Могутня фортеця у Кам’янці-Подільському вважається візитівкою міста. Кам’янець-Подільська фортеця вперше згадується у 1374 році в грамоті князя Юрія Коріатовича. З кам’янецьким замком пов’язано багато історичних подій та відомих імен. Легендами оповита знаменита Кармелюкова башта. На території Старого замку 9 серпня розпочались зйомки фільму «Все можуть королі». Але місто-легенда фортецею не обмежується. Замок – це лише маленька частина цього неповторного міста України. У Кам’янці-Подільському відбуваються різноманітні фестивалі. Тут розташовані численні музеї, заклади культури й екскурсійні об’єкти.

Творче конструювання.

♦ Побудуйте речення за схемами.

О, О, О…О, О, О

О і О, О і О…О, О.

О, О, О … О, О і О.

Острозький замок

У славному історичному місті Острозі знаходиться справжня перлина давньоруського мистецтва – Острозький замок. Він був побудований на вершині невисокого пагорба за наказом князя Данила Острозького. Княжий замок став резиденцією родини Острозьких. Це були одні з найбагатших та найвпливовіших магнатів на Україні. Останній представник роду Василь Острозький побудував в Острозі греко-слов’янську школу, яка нині називається Острозькою академією. Була також створена при школі друкарня, де працював відомий друкар Іван Федоров.

Розташування замку було досить вдалим – дві сторони споруди виходили на високий крутий схил, а інші дві відділялись від міста ровами. Замковий архітектурний комплекс складається зі старої Мурованої вежі, Нової башти, Богоявленського собору та дзвіниці. Шляхетне волинське містечко Остріг запрошує всіх відчути дух минулих епох.

Підсумки уроку.

Вправа «Чарівний шар».

♦ Візьміть у руки путівники і скажіть, що для вас цікавого було на уроці, що ви запам’ятали, чого навчилися (чудес Хмельниччини були з вами протягом уроку, допомагали зосередитись та досягти успіху. Вони ще довго зберігатимуть тепло ваших рук та допоможуть вам досягти своєї мрії).

Оцінювання.

Домашнє завдання.

Повторіть правила, скласти й записати речення за поданими схемами:

  1. О,О,О…та О, та О, та О
  2.  ні О ні О… у О, у О, у О.
  3.  
Гімназійні новини

Гімназистки взяли участь у кубку Хмельницької області з чирлідингу. Дівчата-учасниці вибороли почесне 3 місце.

... Читати далі »

Переглядів: 6 | Дата: 16.11.2019

Вітаємо учасників брейн-рингу:

Журавель Дарину

Гринякову Дарину

... Читати далі »

Переглядів: 8 | Дата: 16.11.2019

 

15 листопада у гімназії відбувся круглий стіл у форматі «Світового кафе» до Всесвітнього дня толерантності.

На чотирьох локаціях обговорили питання рівності прав людини, застарілих гендерних стереотипів, дізналися про можливості самореалізації молоді, дискутували про реалії дотримання прав людини та шляхи вирішення даних проблем.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 16.11.2019

Працівники роти поліції особливого призначення ГУНП в Хмельницькій області провели незвичайний інтерактивний урок із Захисту Вітчизни для гімназистів.

Старшокласників поліцейські познайомили з роботою поліцейських, показали технічне оснащення та озброєння, яке використовують у роботі. Правоохоронці, розповіли про навчальні заклади системи МВС та умови вступу до них.

... Читати далі »

Переглядів: 5 | Дата: 15.11.2019

Гімназіна команда «Еврика» розпочала підготовку до участі у історико-правовому брейн-ринзі  сезону 2019 року між учнями 9-11 класів шкіл міста.

 

... Читати далі »

Переглядів: 25 | Дата: 27.10.2019

Гімназисти-дев’ятикласники мали нагоду поспілкуватись із міським головою Олександром Симчишиним у рамках проекту "Вивчай Україну", реалізованого нашим міським архівним відділом. Діалог був цікавим та змістовним. Почали з проблем шкільних, а завершили загальноміськими. Молодь дізналась про цікаві плани міської влади щодо реалізації молодіжної політики у місті, адже розвитку лідерських якостей молоді у нашому місті приділяється велика увага та сприяння. 

... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 27.10.2019

Годину тривала екскурсія міською радою, на яку завітали учні п’ятих класів гімназії №1. Керуюча справами Юлія Сабій показала малечі сесійну залу та розповіла про роботу міської ради.Також ознайомила гімназистів із роботою електронної системи для голосування та офіційною символікою міської ради.

Із великим захопленням гімназисти обирали серед однокласників міського голову, а також його заступників та секретаря місько ... Читати далі »

Переглядів: 15 | Дата: 27.10.2019

Збірна команда 1(5)-2(6) класів у футбольних змаганнях перемогла команду НВК N7 з рахунком 5:4. Гра була дуже напружена, вирішальний гол на останній хвилині забив Сич Ростислав. Вітаємо!

Переглядів: 14 | Дата: 24.10.2019

Хто такі судді – дізнавалися учні 2(6)-Б класу.
Чим займаються судді і чому суд апеляційний – на ці питання під час екскурсії отримали відповідь гімназисти. Традиційно, найбільше дітям хотілося приміряти мантію і побувати у ролі судді. 
Зацікавлено і  серйозно слухали про те, які справи розглядає суд, хто окрім судді бере участь у процесі, за якими принципами він відбувається і які вимоги до суддівської професії.
Зустріч проходила у рамках просвітницького проекту Хмельницького апеляційного суду  «Зрозуміле парвосуддя».
... Читати далі »

Переглядів: 19 | Дата: 19.10.2019

У гімназії закінчилась чергова благодійна акція «Гостинець воїну». Гімназисти, їх батьки та педагоги активно долучились до збору провіанту для захисників миру на Сході. Найменші гімназисти виготовили власноруч янголи-обереги та підготували малюнки для військових. Усе зібране представники волонтерської групи гімназії передали групі волонтерів благодійного фонду «Подих надії нації» та Армія SOS Хмельницький Обласного благодійного фонду «Центр добриня», які незабаром вирушають із волонтерською місією у зону ООС. ... Читати далі »

Переглядів: 14 | Дата: 19.10.2019

1 2 3 ... 57 58 »
© 2019 Хмельницька гімназія №1