П'єса для шкільного театру авторського колективу літвітальні «Несучасник»
„1001 день, або нова казка Шахразади.”
Помірно смішна комедія без прологу та епілогу
Дійові особи:
Ханума-джан – директор медресе для дівчаток № 1, поміркована,
справедлива,часом нарікає на долю;
Інспектор-джан – керівник усіх навчальних закладів міста, рішуча,
впевнена у собі та у своїх рішеннях;
Бісектриса-джан- вчителька математики, запальна, енергійна, емоційна;
Терендик-джан - вчителька історії, знає їх безліч і намагається застосувати
до будь-якої ситуації;
Буква-джан - вчителька літератури, спокійна, врівноважена, трохи
замріяна;
Бараболь-джан - вчителька кулінарії, закохана у свій предмет і вважає
його дуже важливим;
Фуете–джан - вчителька танців, лірична, пластична, добра;
Секретар-джан - секретар Хануми-джан, дуже швидка, енергійна;
Тато-джан - батько хлопчика, який самовільно залишив своє медресе,
енергійний, наполегливий, рішучій;
Юля-джан -
Ніна-джан - - учениці середнього класу медресе для дівчаток №1;
Катя-джан -
Іра-джан -
Вася-джан - - хлопчики, які мріяли навчатися у медресе для дівчаток;
Вова-джан –
Бодя-джан -
Андрік-джан - хлопчик, який самовільно покинув свою школу і декілька днів
успішно навчався в школі для дівчаток; здібний, артистичний;
Учениці інших класів медресе (у фінальній сцені)
Дія І
Картина перша
Учительська медресе для дівчаток №1. На килимках сидять вчительки, перевіряючи зошити , готуючись до уроків тощо...
Бісектриса-джан: О Аллах! Сумна моя доля! Десяту роботу перевіряю і все невірно.
Не вміють дівчатка математичні задачі розв’язувати!
Бараболь-джан: Це тому, люба Бісектрисo-джан, що завдання ти даєш найскладніші! З ними і хлопчики не впорались би!
Бісектрис- джан: О, ні! Хлопчики до математики більш здібні, ніж дівчатка. Хотіла б я працювати в школі для хлопчиків, але жінок туди , на жаль, не беруть.
Терендик-джан: А ось історія свідчить, що і серед дівчаток, і серед хлопчиків є обдаровані особистості!
Фуете-джан: Можливо, і так, шановна Терендико-джан, але, погодьтесь, з дівчатками працювати набагато легше. Вони такі пластичні, такі слухняні!
Бараболь-джан: Я, наприклад, цілком з тобою згодна, люба Фуете – джан. Скажеш дівчинці: «Посоли», - вона посолить, а хлопчик ще й перцю додасть. І не тільки в страву!
Буква-джан: Не хотілось би створювати привід для диспуту, але мушу зауважити: і мені не зовсім легко і цікаво з дівчатками працювати. Вони старанні здебільшого, це так, але крім жіночого Корану і романтичних історій про кохання більше нічого не читають. Про глибокі філософські твори і чути не хочуть!
Фуете-джан: А навіщо дівчаткам філософія, шановна Букво-джан? Гарно танцювати та смачно готувати – от і все , що повинна вміти справжня жінка!
Бісектриса-джан: Люба колего, зглянься! ХХІ століття на дворі, в деяких країнах жінки у космос літають, а у нас справжнє середньовіччя!
Терендик -джан: А от історія свідчить, що в середньовіччі жінку поважали, пісні їй присвячували!
Буква-джан: А наші дівчатка, крім імені, нічим не відрізняються. Обличчя закриті, паранджа у всіх однакова і навіть думки, на мій погляд, у них від таких обставин однаковими стають!
Бісектриса-джан: От і я кажу : дискримінація і несправедливість - ці окремі школи для хлопчиків і дівчаток. Потрібні негайні кардинальні зміни!
Картина друга
Вбігає захекана і перелякана Секретар-джан
Секретар-джан: Ой, харам, харам! Сюди до вас якийсь чоловік йде, злий,роздратований, свого сина шукає!
Вчительки всі разом: Що? Який? Кого? Тут тільки дівчатка?!?
Секретар-джан: Нічого я не знаю. Побіжу покличу Хануму-джан, нехай вона все з’ясовує! (Розминувшись дорогою з Секретар-джан, в учительську влітає роздратований чоловік. Всі вчительки затуляють обличчя).
Тато-джан: Я, звичайно, вибачаюсь за моє стрімке вторгнення, але ви маєте
зрозуміти моє занепокоєння! Зникла дитина!
Ханума-джан: (тільки увійшла) Яка дитина? Ви наклепи якісь вигадуєте на нашу бідну голову! Ми - пристойне медресе, ми не викрадаємо дітей!
Тато-джан: Мені сьогодні зателефонували з його школи для хлопчиків і
повідомили, що вже третій день мого сина немає на заняттях! А всі його друзі говорять, що він пішов навчатися у медресе для дівчаток, бо там цікавіше. І у мене немає підстав не повірити цій інформації.
Вчительки всі майже разом:
Бісектриса-джан: Не може цього бути!
Буква-джан: Тут тільки дівчатка!
Терендик-джан: Історія не знає таких прикладів!
Бараболь-джан: Ой, як цікаво!
Фуете-джан: Як це ми нічого не помітили!?
Ханума-джан: Тихо, заспокойтесь усі! Розкажіть докладно, що саме трапилось з вашим сином.
Тато-джан: Я й кажу – негайно поверніть мені мою дитину! Він має навчатися їздити на верблюді, заробляти і рахувати гроші, а ви його тут цього навчити не зможете!
Бісектриса-джан: Чому ж не зможемо!? У нас з математикою тут усе гаразд.
Буква-джан: Правда, з верблюдами не зовсім...
Фуете-джан: Та ми можемо його навчити гарно танцювати. Це зараз надзвичайно популярно!
Бараболь-джан: І смачно готувати. Дуже корисне вміння.
Терендик-джан: А от історія свідчить...
Тато -джан: Не треба мені ваших історій і танців! Я негайно йду до Інспектор-джан і, якщо через годину не побачу сина, напишу на ваше медресе велетенську скаргу!
(Рішуче залишає сцену)
Ханума-джан: О Аллах! Сумна моя доля! Що ж це таке відбувається? Невже ніхто з вас не помітив, що серед дівчаток хлопчик ховається?
Вчительки: (Майже разом) Та ні, ні, не помітили.
Ханума-джан: А треба б було. Ось що тепер робити, що придумати, щоб викрити цю неслухняну дитину?
Терендик-джан: Не переймайтесь так, Ханумо-джан. Ми негайно щось придумаємо. Історія свідчить, що безвихідних ситуацій не буває!
Бісектриса-джан: І я, здається, вже дещо придумала. Наразі, на уроці математики я дам таке складне завдання на швидкість, що тільки хлопчик зможе його виконати першим.
Фуете-джан: А я на другому уроці танців так ускладню завдання, що тільки пластичні дівчатка зможуть його виконати. І хлопчика я обов’язково помічу.
Бараболь-джан: А якщо мої колеги не впораються, я на третьому уроці накажу приготувати роги газелі. Не кожній дівчинці таке завдання до снаги, а хлопчикам і братися марно за цю страву.
Буква-джан: Щось подібне, я пригадую, було і в літературі ще за часів великого Гомера. Якщо ваші спроби, любі колеги, будуть марними, я обов’язково впораюсь з цим завданням.
Ханума-джан: Ну що ж, йдіть до класу, і нехай Аллах нам допоможе! Але дивіться: будьте уважними та обережними.
Дія ІІ
Картина перша
(Дівчатка сидять на килимках і перешіптуються між собою в очікуванні вчительки. Входить Бісектриса-джан).
Бісектриса-джан: Салам-алейкум, любі дівчатка та хлопчики! (Діти здивовані, а вчителька швидко виправляється). Ой, вибачте, обмовилась, дівчатка.
Учениці: (разом) Алейкум-ассалам!
Бісектриса-джан: Сьогодні в нас буде дуже цікаве і складне завдання. Найвищий бал отримає той, хто виконає його найпершим. (Роздає листочки, уважно приглядається до кожної дівчинки). Починайте. (Усі наполегливо працюють, хлопчик підказує, через декілька хвилин дівчинка піднімає руку).
Бісектриса-джан: Невже виконала? Так, і все вірно. А нагадай мені своє ім’я, люба.
Юля-джан: Юля-джан.
Бісектриса-джан: Щось я не пам’ятаю твого обличчя, відкрий його, будь ласка! (Дівчинка відкриває обличчя, вчителька засмучено говорить убік). Хибною виявилась моя теорія. Виявляється, і дівчатка мають неабиякі математичні здібності.(До дітей). Вибач, люба. Готуйтесь до наступного уроку.(Вбік). Можливо, Фуете-джан більше поталанить.
(Виходить Бісектриса-джан та входить Фуете-джан, обмінюються мовчазними, але дуже виразними жестами).
Фуете-джан: (Суворо). Салам-алейкум. Всі готові до уроку? Завдання у нас сьогодні будуть дуже складними!
Учениці: (Разом). Алейкум-ассалам!
Ніна-джан: Знов складними?
Катя-джан : Чому складними?
Іра-джан: Що за день сьогодні такий?
Фуете-джан: Все, припинили розмови! Ми починаємо, уважно слухайте музику.
(Всі танцюють спочатку гарно та злагоджено, потім одна дівчинка починає кульгати. Вчителька зупиняє урок та відкликає її у бік).
Фуете-джан: Що трапилось, моя люба? І чи не буде твоя ласка нагадати мені твоє ім’я та обличчя?
Іра-джан: Іра-джан. Вибачте, вчителько, мені мою незграбність. Я, здається, ногу травмувала.
Фуете-джан: Та нічого. (Убік). І у мене нічого не вийшло. От уже й спритний цей неслух. (До дівчат). А тепер йдіть до кулінарного класу – там все має вирішитись.
(Дівчата виходять,перемовляючись дорогою: «Що має вирішитись?» «Якісь вчителі сьогодні дивні?» До кімнати входять інші вчительки та Ханума-джан).
Ханума-джан: Ну, що? Ви хоч щось з’ясували?
Бісектриса-джан: Ні, на жаль, мій план не спрацював. Першою з завданням впоралась дівчинка.
Фуете-джан: І мені не вдалося нічого дізнатись. Всі танцювали чудово, одна тільки дівчинка не впоралась з завданням, але через те, що в неї була травмована нога.
Терендик-джан: Ось бачите! Я ж казала, що історія свідчить про рівні здібності хлопчиків і дівчаток.
Ханума-джан: (У відчаї). А нам що робити? Одна надія на Бараболь-джан. А ось і вона. Ну, що ж, приступимо до дегустації.
(Дівчатка по черзі проходять повз вчителів, ті куштують страву, оцінюючи її відповідним виразом обличчя. Остання дуже не подобається всім).
Бараболь-джан: Залишися, будь ласка, люба. Покажи-но нам своє обличчя. Воно, напевно, має почервоніти від сорому, адже страва зовсім зіпсована.
Катя-джан: Пробачте, шановні. Мені так соромно. Це через те, що я просто замріялась та сіль з цукром переплутала.
Ханума-джан: (Засмучено). Та нічого, йди до класу. Ну, що тепер, є ще якісь ідеї?
Секретар -джан: (Стрімко вбігає, майже на бігу говорить). Ой, харам, харам! Там три хлопчики прийшли, хочуть з вами говорити, Ханумо-джан! Що сьогодні за день такий! Ніби небо збирається впасти на землю. Ой, спаси, Аллах! (Так само швидко вибігає).
Картина друга
(На сцені з'являються три хлопчика. Один з перев¢язаною рукою, другий з синцем,третій кульгає).
Хлопчики: (Разом). Салам-алейкум, шановні!
Вася-джан: Нехай Аллах подовжить ваші роки!
Вова-джан: Нехай Аллах дарує вам міцне здоров¢я!
Бодя-джан: Нехай Аллах допомагає вам у всіх ваших справах і надсилає до вас найкращих учнів!
Ханума-джан: Солодко промовляють ваші уста. Але що привело вас, шановні, сюди, до медресе для дівчаток? Ви, напевно, шукаєте свого друга, не чи не так?
Бодя-джан: Ні, не зовсім. Ми й так знаємо, що він тут!
Ханума-джан: Ах, безсоромні, а чого ж ви тоді бажаєте?
Вася-джан: А бажаємо ми також записатися до вашої школи!
Вова-джан: Нам набридли уроки їзди на верблюдах. Ось подивіться на цю руку – це я хотів залізти на верблюда. Верблюд цього, напевно, не хотів. Як дременув раптом з місця, а мені залишив тільки шматок шерсті та поламану руку.
Вася-джан: Дорогою, високо закидаючи ноги, цей верблюд пробіг повз мене. І ось подивіться! (Показує вибитий зуб).
Бодя-джан: Але і це був ще не кінець шляху цієї тварини. Потім він з усієї сили наступив мені на ногу – кульгаю другий тиждень!
Вася-джан: Та наші травмовані зуби, руки та ноги – це півбіди. Знали б ви, чим нам голови забивають. Жодного цікавого предмета. Найголовніше - вміти рахувати золото. А у вас тут, кажуть, кулінарію викладають! (Посміхається).
Вова-джан: Ось і зараз у вас тут так смачно пахне!
Бісектриса-джан: Пахне у нас смачно, це так, але ж і рахувати наші дівчатка також навчаються.
Терендик-джан : І писати, і читати, і історію знати. Якщо ви шукаєте тут легкої долі, то запевняємо вас – тут ви її не знайдете.
Фуете-джан: А, може, ви хочете потрапити до Ріо-де-Жанейро, як пан Зеленський. У вашій школі ви танцювати ніколи не навчитесь, от і намагаєтесь до нас потрапити з корисливими намірами?
Бодя-джан: Та ні, що ви? Зовсім ми не корисливі і про Ріо не мріємо, хіба що зовсім трошки.
Ханума-джан: Ні? Тоді йдіть собі з миром до вашої школи та нехай Аллах просвітлить ваш розум.
Бодя-джан: Зачекайте, не виганяйте нас так швидко. Є ще одна річ, якої ми ніколи не навчимось в нашій школі для хлопчиків.
Вася-джан: І повірте, це дуже-дуже важлива річ!
Бараболь-джан: Як цікаво! Що ж це за річ така, якої можна навчитись тільки у нашій школі для дівчаток? Кулінарія, напевно?
Вова-джан: Ні, це не кулінарія. Це...
Вася-джан: Це...(Разом). Це - дружба!
Бодя-джан: Дружба між хлопцями та дівчатами. Ми ж зовсім не вміємо з ними спілкуватись.
Вася-Джан: У нас особисто сестричок немає. А друзі розповідають про дівчаток різні речі.
Вова-джан: То вони гарні, то потворні, то розумні, а то не дуже.
Вася-джан: То слухняні, то капризні.
Бодя-джан: От ми і хочемо дізнатись, які вони насправді. Може, з них вийдуть непогані друзі.
Ханума-джан: Ну, що ж, відверті мої, тепер мені більше зрозуміла ваша мета. Але здійснити її не в моїй владі.
Вова-джан: А хто ж може?.
Вася-джан: Хто нам допоможе?
Бодя-джан: До Аллаха з молитвами звертатись і тільки?
Ханума-джан: Ну чому ж тільки до Аллаха? Йдіть до Інспектор-джан. Можливо, вона вам і зможе допомогти.
Бодя-джан: Добре, зараз же йдемо!
Вася-джан: До зустрічі!
Вова-джан: Ми обов’язково повернемось!
Картина третя
Ханума-джан: Ну, от ще нова проблема на мою бідну голову, а ми ще з попередньою не розібрались.
Бісектриса-джан: Година спливає, і скоро повернеться Тато-джан по свого сина.
Фуете-джан: А вcі наші спроби, на жаль, виявились марними.
Буква-джан: Не впадайте у відчай. Аллах не любить сумних і зневірених. Я переконана, що моя ідея спрацює. Тим більше, що вона не зовсім моя, а хитромудрого Одіссея.
Терендик-джан: Поділись з нами, люба колего, що за ідея?
Буква-джан: Ні, ні! Нічого не буду розповідати наперед. (Лунає дзвоник). Ось і дзвоник. Піду до класу і все остаточно з’ясую. (Виходить).
(За бажанням режисера – можна провести спілкування з глядачами з приводу з’ясування можливих варіантів викриття хлопчика).
Дія ІІІ
Картина перша
(Класна кімната, учениці в очікуванні вчителя щось жваво обговорюють. Входить вчителька).
Буква-джан: Як весело сьогодні у вас. Сталось щось особливе? (Учениці заперечують). А ось урок додаткового читання у нас сьогодні буде особливим. Ми будемо знайомитись з мовою публіцистики, тобто сучасних часописів. Кожна з вас обере собі улюблений журнал, опрацює його зміст, а потім поділиться враженнями. Отож почнемо. Кому «Наталі»?
Юля-джан: Дайте мені, будь ласка.
Буква-джан: «Ліза»?
Ніна-джан: Можна, я візьму?
Буква-джан: «Поліна»?
Катя-джан: Передайте мені, мені!
Буква- джан: «Автобазар»... Ой, цей журнал, напевно, зайвий. Навряд чи хтось з вас спроможний ним зацікавитись.
Андрік-джан: Чому ж? (Захоплено). «Автобазар» - дуже цікавий журнал. Дозвольте мені з ним попрацювати!
Буква-джан: Звичайно, звичайно, але за однієї умови. Чи не могла б ти зняти паранджу? Хочеться зазирнути в очі дівчинці, яка цікавиться машинами.
Андрік-джан: (Знімає паранджу). Я так і знав. Рано чи пізно це мало статися. На такій дрібниці попався! Хоч Аллах свідок, я дуже старався виконувати усі вимоги вашої школи.
Іра-джан: А давайте не будемо його викривати. Він був гарним другом. Допомагав нам математику робити.
Катя- джан: А на уроках кулінарії ми йому допомагали, і він з вдячністю приймав нашу допомогу.
Юля-джан: І танцювати він вже майже навчився. Не Зеленський, звичайно, але набагато краще Козловського. Талановита дитина!
Ніна-джан: А як він історію знає – ми відпочиваємо.
Буква-джан: Все, досить, припиніть. Чого це ви маєте відпочивати, а він – працювати?
Андрік-джан: Та ні, мені не важко, а навіть дуже цікаво. Дозвольте залишитись!
Буква-джан: Не можу я тобі цього дозволити. По-перше, школа тільки для дівчаток. А, по-друге, твій Тато-джан зараз по тебе прийде. Ото ж, збирайся.
(Раптом лунає дзвоник і оголошення: «Всім ученицям та викладачам медресе №1 для дівчаток зібратися на загальношкільні збори для оголошення важливого рішення»).
Буква-джан: Ну, що ж, йдемо. Там усе і з’ясуємо.
Картина друга
(На авансцені зібралися учениці та викладачі, перешіптуються, питають один в одного про причину зборів. Влітає Секретар-джан).
Секретар-джан: Все, увага, вони вже йдуть: Тато-джан, Ханума-джан, Інспектор-джан та ці нестерпні хлопчиська.
Інспектор-джан: Салам-алейкум, шановні учениці та вчителі медресе №1 для дівчаток. Багато років ви були найкращою школою для дівчаток у нашому Місті. Але краще – ворог доброго, і час диктує свої вимоги. Отож, врахувавши всі новації та наполегливі звертання батьків і дітей, ми вже давно готувались до прийняття важливого рішення. А сьогоднішній, 1001 день навчання поставив крапку у цьому питанні. Так ось, з наступного навчального тижня ваше медресе для дівчаток реорганізується у школу для дівчаток і хлопчиків!!!
(Захопленні крики, загальна радість, крім деяких вчителів).
Ханума-джан: О Аллах, сумна моя доля...
Тато-джан: Не сумуйте так. Я, особисто, дуже радий – мені більше не потрібно буде шукати свого сина.
Андрік-джан: А мені не потрібно буде маскуватись, перевдягатись... (Знімає паранджу).
Бісектриса-джан: У мене тепер з’явиться більше здібних учнів.
Буква-джан: А мені буде з ким поговорити на філософські теми.
Фуете-джан: А я й не знаю – радіти мені чи засмучуватись. Хлопчики не дуже здібні до танців. Але як згадаю, як танцює Чапкіс...
Бараболь-джан: Зате до їжі хлопчики дуже здібні. І набагато більше до поїдання, ніж до приготування. Так що роботи мені додасться багато.
Терендик-джан : А на мою думку, наша історія отримала щасливий фінал, щасливий, як у казці – новій казці Шахразади.
Інспектор-джан: Чому фінал? Хіба варто говорити про фінал, коли попереду на Вас чекає так багато нового і цікавого у вашій новій школі? Це і нові предмети, і нові знання, а найголовніше – багато нових друзів! Адже цього ви прагнули найбільше?
Діти всі разом: Так! (Лунає пісня про дружбу):
Ця казка про дружбу -
Найкращу земну коштовність.
ЇЇ ми шукали, її ми і знайшли.
Ця казка про друзів.
Це майже правдива повість,
ЇЇ ми хотіли б і вам розповісти.
На верблюдах їздити, рахувати золото –
Все, чого навчали нас у наших медресе.
Ось рука поламана і душа засмучена.
Що таке навчаннячко далі принесе?
Повтор І стовпчика.
Ми шукали рішення, ми ламали голови,
Ми хотіли вчитися, та не знали, де?
А тепер ми знаємо, всі ми переконані -
До найкращих успіхів дружба приведе!
Повтор І стовпчика.