Лідія ФЕДОРЧУК,
спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького
ПРЕФІКСОЇДИ ПІВ-, НАПІВ- ЯК СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ.
Урок у 6 класі
Мета: поглибити знання учнів про складноскорочені слова та їх творення; ознайомити з правилами написання слів із пів-; формувати вміння й навички правопису слів з пів-, напів-; розвивати творчі вміння використовувати слова з пів- для побудови власних висловлювань; за допомогою дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до рідного слова.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.
Перебіг уроку
І.Актуалізація знань та умінь учнів із теми «Словотвір».
Бліц-опитування.
- Що вивчає словотвір?
- Які є способи словотвору?
- Які способи словотвору є морфологічними, а які неморфологічними?
- Як можуть писатися складні слова?
- Як пишуться складні слова, утворені від підрядних словосполучень?
- Як пишуться складні слова, утворені від сурядних сполучень слів?
- Яка роль голосних [о] або [е] у творенні складних слів?
Перевір себе.
♦ Виписати слова у чотири колонки:
☻утворені суфіксально; ☻утворені префіксально;
☻утворені від сурядних сполучень слів; ☻утворені від підрядних словоспролучень.
Взаємодія, святковий, далекосяжний, придумав, яскраво-червоний, книгообмін, дійовий, одинак, вивчити, світло-жовтий, увібрати, добробут, кіловат-година, паросток, світлочутливий, сталево-сріблястий, з’єднати, волелюбний, скляний.
Ключ. Із других букв має скластися закінчення вислову В.Дрозда: “Кожна людина, навіть найпростіша,… ….( відкриває світ заново).
Творче моделювання.
♦ Утворити із поданих словосполучень складні слова і пояснити їх правопис:
будова нова
сніг білий
будує машини
бетон із залізом
зелений вічно
♦ Утворити із поданих сполук слів лексеми і пояснити їх правопис:
і всесвітній, і історичний
і північний, і східний
і темний, і зелений
і синій, і жовтий
жовтий аж гарячий
і хитрий, і мудрий
і злий, і ворожий
ІІ. Мотиваційний момент уроку.
Піввідра, півлимона, піваршина, півогірка, півострова, пів’яблука, пів’ящика,
пів-України, пів-Європи, пів-Хмельницького, о пів на десяту, о пів на чотирнадцяту.
Лінгвістичне спостереження.
- Визначте спосіб творення слів.
- Яку спільну частину мають ці слова?
- Як можуть писатися слова із пів-?
- Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є загальна назва?
- Як пишуться слова з пів-, якщо друга частина є власна назва?
- Коли пишуться слова з пів- окремо (у висловах, що позначають час)?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Робота з підручником.
♦ Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 92).
- Чи правильні висновки про правопис слів з пів- ми зробили на основі спостереження?
ІY. Виконання практичних завдань на закріплення вивченого.
Вправа 194 (усно).
Словниковий диктант.
♦ Записати під диктовку слова, пояснити правопис за допомогою правил.
Піввулиці, пів-Києва, півдня, півозера, пів’яблука, півуроку, пів-Азії, пів-Одеси, півострів, півострова, півстоліття, півтонни, півкілограма, напівзнання, напівпоклін; далеко-далеко, тишком-нишком, більш-менш, кінця-краю; блок-схема, прем’єр-міністр, віце-прем’єр, авіабаза, радіоцентр, фотоелемент.
Вправа 195 (усно ).
Я редактор.
♦ Прочитати текст. Знайти помилки.
Напів богом був Володимер для народу в часи свого правління, тому що будь-хто міг прийти на князівський двір, до князівського столу – такими були старовині звичаї словян: нагодувати голодного, дати притулок мандрівнику. Після смерті Володимир Великий був канонізований церквою й дістав імя Святий.
Творче завдання.
♦ Побудувати діалог на тему «Чому Володимира Святославича назвали Великим?», використовуючи слова з пів-, напів-.
Y. Підсумок уроку.
Рефлексія.
- Над якою темою працювали на уроці?
- Що слід знати, пишучи слова з пів-, напів-?
- Що цікавого ви дізналися про Володимира Великого?
YІ. Домашнє завдання: §17, С. 92., впр. 198 + з орфографічного словника виписати 10 слів із пів-, напів.
Література
- Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Українська мова. Підручник. 6 кл. – К.: Видавництво «Основа», 2011. – 288 с.
- Плющ М.Я. Граматика української мови. Морфеміка. Словотвір. Морфологія. Підручник. 2-е видання, доповнене. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010. – 328 с.
- Словник фразеологізмів української мови / Уклад.: В.М. Білоноженко та ін. – К.: Наукова думка, 2003. – 1104 с.
- Сучасний орфографічний словник української мови: 180000 слів / Уклад.: В.В. Дубічинський, Н.Я. Косенко. – Х.: ВД «Школа», 2009. – 1024 с.
- Український правопис / Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України, Ін-т укр. мови НАН України. – К.: Наукова думка, 2008. – 288 с.
- sum.in.ua.