Міністерство освіти і науки України
Управління освіти Хмельницької міської ради
Хмельницька гімназія № 1 імені Володимира Красицького
АНТИЧНА ЛІТЕРАТУРА – СКАРБНИЦЯ СОЦІАЛЬНОГО І МОРАЛЬНОГО ДОСВІДУ
Інтегровані уроки
З досвіду роботи вчителів світової літератури:
Івануна Н.В., учитель-методист,
Лисак Л.Ф., учитель-методист,
Мазуренко Л.В., учитель-методист,
Вусатюк О.М., спеціаліст вищої категорії.
Хмельницький-2015
Автори - Івануна Н.В., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.
Лисак Л.Ф., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.
Мазуренко Л.В., учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.
Вусатюк О.М., спеціаліст вищої категорії Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.
Рецензенти:
Байдусь С.А. – канд. філол. наук, учитель-методист, заступник директора з методичної роботи Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького;
Янча Р.Д. – учитель-методист Хмельницької гімназії № 1 ім. В. Красицького.
Івануна Н.В., Лисак Л.Ф., Мазуренко Л.В., Вусатюк О.М. Антична література – скарбниця соціального і морального досвіду: методичні розробки уроків + мультимедійні презентації. – Хмельницький: Хмельницька гімназія № 1 ім. В. Красицького, 2015. – 45 с.
У посібнику подано методичні розробки уроків + мультимедійні презентації з теми «Антична література».
Призначено для вчителів світової літератури.
ЗМІСТ
1.ВЕЛИЧ ПОДВИГУ ПРОМЕТЕЯ ТА ЙОГО САМОПОЖЕРТВА ЗАРАДИ ЛЮДЕЙ…………………………………………………………………………………………4
2. ПОЕМА «ОДЕССЕЯ» ГОМЕРА……………………………………………………………………11
3. УСЛАВЛЕНІ МИТЦІ АНТИЧНОЇ ЛІТНЕРАТУРИ………………………………………………21
4. ВИХІД ЗА МЕЖІ ЖАНРУ. ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ «ЕНЕЇДА»………………………………38
Оксана Вусатюк, спеціаліст вищої категорії
Хмельницької гімназії № 1 імені Володимира Красицького
ВЕЛИЧ ПОДВИГУ ПРОМЕТЕЯ ТА ЙОГО САМОПОЖЕРТВА ЗАРАДИ ЛЮДЕЙ
Урок у 6 класі
Мета: ознайомити учнів з особливостями давньогрецької міфології на прикладі міфу про Прометея; розвивати творче мислення, увагу, зв'язне усне мовлення, навички виразного читання, переказу та ідейно-художнього аналізу тексту, вміння швидко, чітко і коротко викладати свою думку; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: підручник; хрестоматія; книги М. Куна «Легенди і міфи Стародавньої Греції», К. Гловацької «Міфи Давньої Греції»; репродукції картин за сюжетом міфу про Прометея (на вибір учителя); обладнання для перегляду презентацій.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
Вид уроку: комбінований.
О, Прометею! Варто?!
— Варто! —
Так він сказав мені з-за хмар.
Л. Костенко
Вітри гули віолончеллю
Твій гордий дух і непокора.
Що їх і небо не побор
Для смертних прикладом стає.
Ти людству освітив дороги,
Ти — символ віри і тепла.
Як ти -- сини людські півбоги,
Струмок ясного джерела.
Дж. Г. Байрон
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
- Міф — це...
- Міфологія — це...
- Тема-це…
- Мотив-це…
- Які є тематичні групи міфів?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Слово вчителя.
У південно-східній частині Європи, на Балканському півострові та численних островах, знаходиться красива й неповторна країна — Греція.
Тисячі років тому тут розквітла одна з найдавніших людських культур — культура Стародавньої Греції.
На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів, які дивують нас розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів.
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ.
- Що вам відомо про Стародавню Грецію з уроків історії?
V. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ.
Виступ учня-історика.
Історія Стародавньої Греції налічує кілька віків (від III тис. до н. е. до II ст. н. е.), упродовж яких там уперше у світі виникли демократичний державний лад, філософія, історія, мистецтво театру, Олімпійські ігри. Давні греки залишили по собі безцінний культурний спадок у вигляді пам’яток літератури, архітектури, скульптури. Саме тому Стародавню Грецію називають колискою європейської цивілізації…
Визначним надбанням давньогрецької культури є також міфи. Вони складалися задовго до появи письма, тому один і той самий міф міг існувати в численних варіантах, які створювалися в різних місцевостях, у різний час або були опрацьовані і переказані різними людьми.
У всій своїй різноманітності давньогрецька міфологія донесла до нас світогляд давніх людей.
Під час боротьби за владу між титанами та богами деякі титани стали на бік Зевса. Серед них був і титан Прометей, який допоміг громовержцеві здобути перемогу, бо був наділений даром передбачення. Міф про Прометея є одним із найвідоміших у давньогрецькій міфології.
Повідомлення учнів про титанів та давньогрецьких богів.
Бесіда.
- Що вам відомо про Прометея?
- Ким були батьки Прометея? (Мати — Феміда (Клімена, Асія), богиня правосуддя, батько — Іапет (Япет), титан).
- Чому Зевс прислухався до Прометея? (Прометей допоміг Зевсові прийти до влади. Крім того, титан володів даром передбачення).
Інсценізація до міфу про Прометея.
Ось дивний світ людський
Крізь пальці протікає,
Більш грубий, менш гладкий.
Мені він все розповідає.
Все знаю я,
У цьому будьте певні
(бере до рук клубок ниток)
Прометея ось моток.
Це справді дивний світ
Богиня Доля все
Тримає у долонях.
(розглядає прядиво)
Людино, сильна ти!
Стійка твоя постава,
Ти горда і величава...
Та все ж були часи
Для тебе неласкаві...
Прометей
Послухайте, боги,
Людині смертній
Потрібна наша допомога...
Допомагати смертним?
Прометею, це занадто!
Вони красу не вміють цінувать.
Поглянь, на ці створіння
Гидко і дивитись.
Вони не вміють у руках тримать
Ні лука, ні землю оброблять
І чинять не за правдою,
Як мусить бути.
Прометей
Я їх навчу всього,
Лиш дайте їм вогню!
1-ша людина
Благаємо тебе,
Вогонь даруй земному люду.
Хай рід людський не пропаде.
Ми храм збудуємо тобі
Й тебе у ньому славить будем.
2-га людина
Боги, помилуйте,
Ви нам допоможіть,
Почуйте лиш одне прохання...
Не чують...
То ходімо вже,
Десь може ми знайдемо
Прихисток в іншому краю...
(йдуть)
Прометей
Ви чуєте, Боги?
Ти чуєш, Зевсе?
Земна істота просить не багато:
Лиш іскорку одну,
Щоб розпалить багаття
Й сховатись від безжальних хуртовин.
Зевс
Про це зі мною більш не говори
Не дам вогню!
Афіна
Чому? І справді, люди
Просять мало...
Зевс
Ти цих мурах людьми зовеш, Афіно?
Нікчем, слабких і смертних водночас?
І ще тобі замало?
То знищу всіх,щоби не скавучали
Там на Землі!
Сказав: не дам!
(підводиться)
Почули всі!
(виходить)
Робота з підручником.
- Що вогонь дав людям? (Вони почали розпалювати вогнища, збиратися навколо них цілими родинами, смажити м’ясо, гратися, танцювати. І зажили відтоді веселіше, дружніше, стали сміливішими і не схилялися покірно перед долею)
- Як на вчинок Прометея відреагував Зевс? (Він страшенно розлютився, адже ще ніхто й ніколи не порушував так зухвало його заборони)
- Яку кару вигадав Зевс для Прометея?(Він наказав закувати Прометея в кайдани на самому краї землі на стрімкій скелі, щоб відступник висів там довгі століття)
- Хто мав здійснити наказ Зевса і прикувати Прометея до скелі? (Бог ковальства Гефест та двоє вірних слуг Зевса — Влада й Сила)
- Якими зображено у міфі Владу та Силу? (Вони суворі, безжальні, жорстокі. Тіла в них кремезні, негнучкі, наче витесані з каменю)
- Як почувався Гефест, виконуючи наказ Зевса? (Йому було дуже важко і прикро, адже Прометей був кращим другом)
Проблемне запитання.
- Яка проблема у міфові пов’язана з образом Гефеста? (Проблема страху й покори. Гефест був не згодний із вироком Зевса, але боявся кари)
- Що залишилося у Прометея як пам’ять про перенесені страждання? (Залізне кільце на руці з камінчиком зі скелі, до якої був прикутий титан)
Виразне читання тексту.
Прочитайте один із монологів Прометея (від слів: «О, божественний ефіре!» до слів «…та я не зрікаюсь свого вчинку!»)
- Про які риси вдачі Прометея свідчить цей монолог?
- За якої умови Зевс обіцяв звільнити Прометея?
Робота з епіграфами.
- Виразно прочитайте епіграфи до уроку.
- Про що, на вашу думку, йдеться у фрагменті діалогу з вірша української поетеси Л. Костенко?
- Як ви розумієте відповідь титана «Варто!»?
- Які риси вдачі Прометея виділяє англійський поет Дж. Г.Байрон? (Гордість, непокору, любов до людей)
- Чому поет називає Прометея «символом віри і тепла», «ясним джерелом»?
Показ мультимедійної презентації.
- Що таке «вічний образ»?
- Висловіть свою думку по те, чому образ Прометея належить до «вічних образів».
Коментар учителя.
Образ Прометея приваблює людей тому, що є втіленням розуму, сили духу, самопожертви, мужності. Прометей своїм прикладом навчає цілеспрямованості, вірності ідеалам, безкорисливості.
Слово вчителя.
Образ Прометея цікавив митців різних епох.
До цього образу зверталися давньогрецький драматург Есхіл (трагедія «Прометей закутий»), давньоримський поет Овідій (поема Метаморфози»), німецький поет Й.В.Ґете (незакінчений уривок «Прометей»), англійські поети П.Б.Шеллі (драма «Визволений Прометей») та Дж.Г.Байрон (вірш «Прометей»), російський поет М. Огарьов (вірш «Прометей»), австрійський письменник Ф.Кафка (притча «Прометей»), українські письменники Т. Шевченко (поема «Кавказ»), Леся Українка, І. Франко, П. Тичина, Л. Первомайський, М. Рильський, А. Малишко (поема «Прометей»), Л. Костенко.
У живописі образ Прометея відтворили Мікеланджело, Тиціан, Г. Ф. Фюгер та багато інших художників. Титан надихав славетних композиторів Л. ван Бетховена, Р. Вагнера, Ф. Ліста, С. Танеева, О. Скрябіна.
Ознайомлення з уривком симфонічної поеми «Прометей» Ф.Ліста.
Конкурс читців.
Виразне читання віршів Леся Українки, Т.Шевченка, Дж.Г.Байрона.
Фрагмент мультимедіа «Прометей».
Проблемне запитання.
- У сучасній мові є такі поняття: «прометеїзм», «прометеїв вогонь». Як ви їх розумієте? (У переносному значенні «прометеїзм», «прометеїв вогонь» є уособленням самовідданості, шляхетних почуттів і вчинків людини,незгасного прагнення досягти високої мети)
VI. Підсумок уроку.
Евристична бесіда
- Чого навчив людей титан Прометей?
- Чи актуальний подвиг Прометея сьогодні?(висловити думку, проілюструвавши прикладами сучасних подій в Україні)
VIІ. Домашнє завдання.
Скласти план міфу про Прометея. Намалювати ілюстрації до міфу. Підготувати повідомлення про 12 подвигів Геракла. Повторити поняття «міф».